
Sochaczewski Zakład Komunikacji Miejskiej w ciągu ostatnich lat przeszedł technologiczną i ekologiczną metamorfozę. Miejsce wysłużonych Jelczy M11 zajął nowy tabor, pojawiły się biletomaty, a liczba pasażerów wzrosła o kilkadziesiąt procent, co wiąże się z wprowadzeniem darmowych przejazdów dla mieszkańców miasta.
Trzy lata temu zakończyło się wdrażanie projektu Sochaczewski EkoBus – ogromnego i kosztownego przedsięwzięcia, dzięki któremu Zakład Komunikacji Miejskiej przeniósł się w XXI wiek. Kosztem ponad 9 milionów złotych, z czego ponad 7 milionów to środki unijne, a 800 tysięcy dotacja z budżetu państwa, zmodernizowano tabor kupując pięć nowych autobusów, w tym trzy elektryczne. Każdy z nich ma klimatyzację, ładowarki do telefonów, a GPS pozwala pasażerom na bieżąco śledzić w aplikacji LiveBus gdzie dokładnie znajduje się autobus i za ile minut dojedzie na przystanek.
Polubiliśmy biletomaty
– To była największa inwestycja, bo koszt zakupu pojazdów wyniósł 8,2 mln zł, ale nie jedyna. Zakupiliśmy też 26 wiat przystankowych z charakterystycznym motywem klawiatury fortepianu, dwa biletomaty, pięć tablic wyświetlających rozkład jazdy, powstało stanowisko obsługujące sprzedaż biletów okresowych i stanowisko ładowania autobusów elektrycznych – mówi Beata Furman, dyrektor ZKM.
Obecnie 30 procent biletów jednorazowych i 70 procent ulgowych okresowych sprzedawana jest w biletomatach. ZKM odszedł też od papierowych biletów miesięcznych i od trzech lat wydaje plastikowe karty, które można doładować w biletomatach na placu Kościuszki lub przy dworcu PKP.
– Do dziś wydaliśmy dwa tysiące kart. Pasażerowie nie muszą już przyjeżdżać do naszego biura, by przedłużyć bilet na kolejny miesiąc. Mogą to zrobić w biletomacie, przez całą dobę, zapłacić gotówką lub kartą – wyjaśnia Beata Furman.
Darmowe przejazdy
Z wyliczeń Zakładu Komunikacji Miejskiej wynika, że od czasu wprowadzenia darmowych przejazdów dla posiadaczy Sochaczewskiej Karty Mieszkańca, co nastąpiło w lipcu ubiegłego roku, liczba pasażerów zwiększyła się o 50 procent.
– Skok liczby pasażerów połowę to bardzo dobry wynik, świadczący o tym, że decyzja podjęta przez burmistrza i radę miasta była potrzebna i oczekiwana przez sochaczewian. Darmowe przejazdy miały zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego i tak się stało – podkreśla dyrektor ZKM. I przypomina, że Sochaczewską Kartę Mieszkańca wyrabia się w ratuszu a potem, raz w roku, należy ją odnowić. Nie wszyscy o tym pamiętają i przez to niekiedy, w trakcie kontroli biletów, dochodzi do przykrych sytuacji.
Z kolei Piotr Osiecki, burmistrz Sochaczewa dodaje: – Decydując się na wprowadzenie bezpłatnej komunikacji chcieliśmy zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego, i tak się stało. Mniej samochodów na naszych ulicach to mniejszy hałas, mniej pyłu, spalin, lepsza jakość powietrza. Konsekwentnie wdrażamy też inne proekologiczne projekty z dziedziny transportu, jak choćby budowa ścieżek rowerowych których w Sochaczewie mamy już 17 km. W porozumieniu z samorządem prywatny operator wprowadził na ulice miasta elektryczne hulajnogi i skutery. Z myślą o przyrodzie, zachowaniu jej zasobów, zbudowaliśmy kanalizację deszczową na terenie Chemitexu i w ulicy Płockiej oraz dwa duże zbiorniki retencyjne, z których pobieramy wodę do mycia ulic i podlewania zieleni w parkach. W tym roku kończymy docieplanie ratusza i remont sal sportowych przy szkołach podstawowych nr 1 i 7 połączony z termomodernizacją tych obiektów, znacząco obniżającą zużycie energii cieplnej. Na głównych ulicach zamieniliśmy 250 starych opraw oświetleniowych na ledowe, energooszczędne a wraz z mieszkańcami Sochaczewa za milion złotych wymieniliśmy kilkadziesiąt kopciuchów na piece ekologiczne. Pełną termomodernizację przeszedł Środowiskowy Dom Samopomocy, wykorzystujący teraz do ogrzewania sieciowy gaz ziemny. Jestem też przekonany, że wkrótce ogłosimy dobre wieści w sprawie budowy zakładu geotermalnego, wykorzystującego do ogrzewania mieszkań ciepło spod ziemi.
Za darmo do Żelazowej Woli
Dodajmy, że nie tylko mieszkańcy Sochaczewa mogą korzystać z darmowych przejazdów. Jak co roku w okresie letnim w weekendy i dni świąteczne linia nr 6 z PKP do Żelazowej Woli jest bezpłatna dla wszystkich pasażerów. „Szóstka” wyruszyła na trasę przed weekendem majowym i będzie jeździła do końca września. Koszt działania linii po połowie pokrywa budżet miasta i budżet gminy Sochaczew. Tym projektem ratusz zachęca do odwiedzin domu urodzenia F. Chopina, ale też do korzystania z transportu zbiorowego. Turyści nie muszą wyprowadzać samochodu z garażu. Do muzeum dojadą pociągiem, a do muzeum i z powrotem na stację pojadą bezpłatną „szóstką”.
Przypomnijmy, że sochaczewski ZKM obsługuje dziesięć linii, autobusy zatrzymują się na 180 przystankach, posiada szesnaście pojazdów. W dni robocze autobusy pokonuje ok. 2.000 km dziennie, a w soboty, niedziele i święta ponad 1.100 km.
UM Sochaczew/opr. dot
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis