
Samochody napędzane benzyną czy olejem napędowym powodują hałas, zajmują sporo miejsca na parkingach, tymczasem pojazdy elektryczne to ich przeciwieństwo – nie emitują spalin, są zwrotne, ekologiczne, nie stoją w korkach, w godzinach szczytu pozwalają szybciej dotrzeć do celu. Lada moment na naszych ulicach pojawi się kilkadziesiąt hulajnóg, a zaraz po nich skutery. Franczyzobiorca Blinkee.city zadba o ich sprawność, czystość oraz naładowanie baterii. Jak informuje Milena Goss, specjalista ds. wsparcia i rozliczeń franczyzobiorców z Blinkee.city, elektryki będą rozstawiane w Sochaczewie prawdopodobnie jeszcze w tym tygodniu. Wszystko zależy od pogody.
By skorzystać z hulajnogi lub skutera należy pobrać na komórkę aplikację blinkee.city z Google Play lub App Store. Po zarejestrowania i utworzeniu konta, użytkownicy zobaczą w niej granice obszaru, w którym możliwe będzie wypożyczenie i zwrot pojazdów. Bez trudu sprawdzą też, gdzie nie można wjeżdżać hulajnogami.
Pięć punktów mobilności
Na początku operator planuje uruchomić pięć punktów parkingowych, skąd można będzie pobrać pojazd i potem go zwrócić. Punkty powstaną:
– w centrum miasta, naprzeciwko baru PSS „Społem” Cafe&Bar
– przy ulicy 15 Sierpnia, naprzeciwko Liceum Ogólnokształcące im. Fryderyka Chopina
– obok Urzędu Miasta, w miejscu zlikwidowanego kiosku
– przy Sochaczewskim Centrum Kultury w Boryszewie
– w pobliżu hali sportowej Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Chodakowie
Firma rozważa też uruchomienie szóstego punktu przy Olimpijskiej, obok basenu.
Opłaty
Opłata startowa za uruchomienie skutera lub hulajnogi to 2 zł, minuta jazdy 79 groszy a minuta pauzy 9 groszy.
Zgodnie z przepisami
Warto pamiętać, że hulajnoga to pojazd jednoosobowy a skuter dwuosobowy, lecz nie wolno nim przewozić dzieci, które nie ukończyły 12 roku życia. Pojazdy nie mogą blokować czy utrudniać ruchu, nie wolno z nich korzystać po spożyciu alkoholu, parkować w niedozwolonym miejscu (np. terenach prywatnych), pozostawiać poza wyznaczoną w aplikacji strefą.
Skutery traktowane są jak motorowery, zatem jeździmy nimi tylko po drogach. Z kolei hulajnogami pojedziemy z maksymalną prędkości 20 km/h. Jeździmy nimi po ścieżkach dla rowerów, a jeżeli takich nie ma, można korzystać z jezdni, o ile dopuszczona na niej prędkość jest nie większa niż 30 km/h. Gdy nie ma i takiej opcji, można wówczas korzystać z chodnika, ale uwaga – na chodniku to pieszy ma pierwszeństwo przed hulajnogą.
Ścieżki rowerowe w Sochaczewie
Podstawowymi szlakami komunikacyjnym dla hulajnóg będą zatem ścieżki rowerowe. Ich sieć w Sochaczewie liczy aktualnie 17 km i systematycznie się rozszerza. Przykładowo, pod koniec ubiegłego roku nowa droga dla rowerów powstała wraz z zakończeniem remontu ulicy Dewajtis. W tym roku w Boryszewie przebudowana zostanie ul. Inżynierska i tam też wydzielona zostanie ścieżka dla jednośladów. Jako kolejna ma powstać ścieżka rowerowa na ostatnim fragmencie ul. 15 Sierpnia, od granic miasta do ulicy Boryszewskiej.
Ścieżki i trasy rowerowe na terenie miasta znajdują się m.in. w pasach drogowych ulic: Olimpijskiej, Traugutta, Batalionów Chłopskich, pasażu im. Wacława Duplickiego, Staszica, Warszawskiej, Płockiej, Chodakowskiej, Trojanowskiej, Licealnej, Towarowej, Sienkiewicza, Księcia Janusza, 15 Sierpnia, Chopina, Głowackiego, Boryszewskiej, Dewajtis.
mf/UM
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis