
Jeżeli wierzyć przedstawicielom Centralnego Portu Komunikacyjnego, 16 listopada w Sochaczewie odbędą się konsultacje społeczne planów kolejowych, jakie kreśli CPK w związku z planowaną budową portu lotniczego w okolicach Baranowa. Mamy więc miesiąc, aby się zapoznać z wariantami przebiegu linii kolejowych dużych prędkości przez Sochaczew.
W poprzednim wydaniu Expressu Sochaczewskiego informowaliśmy o wariantach przebiegu linii kolejowej numer 1, jaka ma połączyć Centralny Port Komunikacyjny z Gdańskiem. Na pewnym odcinku ma ona przebiegać przez Sochaczew. Dodajmy, że każdy z tych wariantów w mniejszym lub większym stopniu ingeruje w zabudowę miasta. Niektóre z nich są wprost kuriozalne, jak te przebiegające przez środek zakładów chemicznych w Boryszewie. Dodajmy zakładów specjalnego znaczenia, gdzie cześć produkcji nastawiona jest na potrzeby wojska. Inny z kolei przewiduje wyburzenie znaczniej części miasta, chodzi o Kistki czy Chodaków.
Należy zaznaczyć, że są to propozycje związane z pracami nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym (STEŚ) dla kolei dużych prędkości. Ale już teraz spotkały się one ze sprzeciwem mieszkańców oraz władz Sochaczewa.
Jak już informowaliśmy
I nie ma się czemu dziwić. Pierwszy wariant (W1) prowadzi tory przez Strzyżew, Mokas, Plecewice, przecina Bzurę i dalej biegnie w kierunku Bibiampola i Juliopola. Z kolei wariant (W4) przecina w Chodakowie ulice Powstańców Warszawy, Leśną, Wiejską, Podchorążych i Wyszogrodzką. Natomiast wariant (W6) wraz podwariantem W6A przechodzi przez tzw. Kistki, ale by tory dotarły do tego miejsca, muszą wcześniej przejść przez ulice Wypalenisko, Przylasek, Graniczną, Młynarską, Działkową, Chopina, Rejtana i Kolejową. Podobnie jest z wariantami W8 i W9, gdzie ich realizacja oznaczałaby ingerencję w zwartą zabudowę w rejonie ulic Powstańców Warszawy, Leśnej, Wiejskiej, Podchorążych i Wyszogrodzkiej.
– Za jedyny dopuszczalny możemy uznać wariant W1, przecinający ulicę Smolną i Wyszogrodzką na wysokości wyrobisk gliny, a sama linia kolejowa przechodzi w nim między gliniankami a cegielnią. To zielony, niezamieszkały teren, dlatego wariant W1 jest najmniej inwazyjny, w niewielkim stopniu ingeruje w tkankę miasta. Nie jest idealny, ale najlepszy spośród zaprezentowanych – mówi burmistrz Piotr Osiecki.
Jednak wstępna akceptacja dla W1 – jak stwierdza burmistrz – nie oznacza zgody na drugą część planów CPK, czyli wizję włączenia kolei dużych prędkości w istniejący już szlak kolejowy Warszawa-Sochaczew. Z opublikowanych przez CPK map wynika, że w każdym z sześciu wariantów w Boryszewie nowo zbudowana linia miałaby skręcać na zachód. Takie umiejscowienie torów stawia pod znakiem zapytania funkcjonowanie Sochaczewskiego Centrum Kultury (nasyp zaczynałby się na działce SCK), likwidacji musiałoby ulec całe centrum handlowe w tej dzielnicy, stacja paliw, a także gmach dawnej Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu. Jednak najbardziej niepokojącą propozycją, w niemal każdym z przedstawionych wariantów, jest poprowadzenie linii kolejowej przez środek zakładów Boryszew S.A. – Takie propozycje na pewno nie mogą liczyć na naszą akceptację – podkreśla Piotr Osiecki.
Szalone pomysły
Ktoś zapyta, skąd takie kuriozalne, aby nie powiedzieć szalone pomysły. Odpowiedź jest prosta. Otóż linia nr 1 ma w planach docierać do tzw. dworca północnego CPK. A ten ma być usytuowany z północnej strony lotniska pomiędzy Strugami a Szymanowem. Tym samym wszystkie warianty przebiegu linii muszą docierać do dworca od strony północnej. Stąd też i szalone pomysły, jak to zrobić, które nie mają nic wspólnego z logicznym myśleniem. A tym bardziej z poprzednią argumentacją szefostwa CPK. To, przypomnijmy, odrzuciło propozycję poprowadzenia linii przez teren gmin Nowa Sucha i Rybno, twierdząc, że taka lokalizacja utrudni: „(…) uzyskanie wymaganych – w oparciu o przyjęte założenia – promieni łuków, a co za tym idzie – prędkości. Powyższe zmiany zagrażałyby zatem osiągnięciu jednego z celów realizacji inwestycji, jakim jest zapewnienie czasu jazdy konkurencyjnego wobec transportu drogowego dla miejscowości i regionów położonych dalej na trasie ciągu, np. w relacjach Warszawa – CPK – Płock – Gdańsk”. Jak ma się to do obecnie zaproponowanych łuków na terenie Boryszewa?
Dlatego zachęcamy nie tylko do udziału w zapowiadanych konsultacjach, ale również do zapoznania się z przedstawionymi kilka dni temu sześcioma wariantami przebiegu linii kolejowych dużych prędkości.
Mapy z sześcioma wariantami przebiegu kolei dużych prędkości przez Sochaczew można znaleźć na: https://sway.office.com/bOdWtQ1RMSskiLWD
Jerzy Szostak
Fot. CPK
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis