
Ruszyły prace związane z generalnym remontem dworca kolejowego w Sochaczewie. Koszt inwestycji realizowanej przez PKP to 9 mln złotych, a planowany termin jej zakończenia to wiosna 2023 roku.
Po kilku latach przygotowań w końcu ruszyła przebudowa dworca kolejowego w Sochaczewie. W pierwszym etapie, jak już informowaliśmy, został wybudowany dworzec tymczasowy. Znajduje się on w bezpośrednim sąsiedztwie obecnego budynku. Podróżni znajdą w nim klimatyzowaną poczekalnię o powierzchni 26 m kw., kasę biletową oraz toalety. Jest on w pełni dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wyposażono go również w system informacji głosowej. Dodajmy, że jest on otwarty dla podróżnych praktycznie przez całą dobę, poza przerwą techniczną od 1 do 3.30 w nocy.
Doczekać wiosny
Po wybudowaniu dworca tymczasowego przyszła teraz kolej na budynek zabytkowego dworca. Koszt jego przebudowy to 9 mln złotych, a środki na realizację inwestycji pochodzą z Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, który jest realizowany przez Polskie Koleje Państwowe S.A. Celem programu jest modernizacja dworców w małych miejscowościach. Dzięki czemu ma się poprawić komfort obsługi podróżnych, którzy coraz chętniej wybierają kolej jako niezawodny środek transportu wykorzystywany w codziennych dojazdach do miejsc pracy czy szkół. Dodajmy, że wykonawcą prac budowlanych jest firma Sochbud z Sochaczewa. Planowany termin zakończenia inwestycji to wiosna 2023 roku.
Zmiana oblicza
Przypomnijmy, że sochaczewski dworzec przeszedł już remont w 2016 roku. Ograniczył się on jednak do prac mających na celu zachowanie historycznego wyglądu budynku, który jest wpisany do rejestru zabytków. Teraz zakres prac ma być dużo większy i wyjściem naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, których zapytamy, w jakim kierunku ma przebiegać modernizacja i czego od niej oczekują. W ramach zaplanowanej inwestycji budynek dworca w Sochaczewie zostanie poddany gruntownej modernizacji. Przebudowane będzie całkowicie wnętrze budynku w celu lepszej obsługi pasażerów. Zaś sam obiekt zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. A ten w założeniach ma pełnić funkcję węzła obsługującego ruch kolejowy, autobusowy, rowerowy i pieszy. W planach jest również zagospodarowanie terenu wokół samego dworca, gdzie planowana jest budowa nowych miejsc postojowych.
Świadek historii
Warto dodać, że według danych PKP sochaczewski dworzec w roku 2019 stacja obsługiwał w 5900 pasażerów na dobę Przy okazji warto również przypomnieć, że budynek sochaczewskiego dworca jest wpisany do rejestru zabytków. I jest jednym z nielicznych zachowanych do tej pory budynków stacyjnych z okresu Kolei Warszawsko-Kaliskiej, powstałej w latach 1900-1902, a wybudowanej według projektu Czesława Domaniewskiego. Szerokotorowa linia po zajęciu Sochaczewa przez Niemców w czasie I Wojny Światowej została przebudowana na obecny rozstaw torów, a w 1916 zbudowano drugi tor. Ciekawostką jest, że w 1945 roku podczas ofensywy styczniowej Armia Czerwona na potrzeby wojska znów przebudowała biegnącą przez Sochaczew linię kolejową na szerokotorową. Wiązało się to z koniecznością szybkiego zaopatrzenia nacierających na Berlin wojsk, bez potrzeby przeładowywania zaopatrzenia.
Jerzy Szostak
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis