Zapłacimy za parkowanie w centrum

fot. Janusz Szostak, archiwum

Od 1 czerwca zarządzana przez Zakład Komunikacji Miejskiej sochaczewska strefa płatnego parkowania zostanie rozszerzona. Pojawi się 21 kolejnych parkomatów. Wszystkie urządzenia zyskają nową funkcjonalność – za bilety będzie można zapłacić kartą płatniczą lub za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

Rozstrzygnęliśmy już przetarg, czekamy na dostawę sprzętu. Za 610 tysięcy złotych zmodernizujemy 23 funkcjonujące na terenie miasta parkomaty oraz zainstalujemy 21 nowych urządzeń. Będą one tożsame, bowiem zwycięzcą przetargu została ta sama firma, która dostarczyła nam wcześniej obecnie działające parkomaty. Z pewnością dużym udogodnieniem dla kierowców będzie to, że wszystkie, zarówno stare, jak i nowe urządzenia zostaną wyposażone w terminale dające możliwość płatności bezgotówkowej. Wnosić opłaty za bilety postojowe będzie można także za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Oczywiście urządzenia nadal będą przyjmowały gotówkę (bilon). Wyznaczyliśmy już konkretne lokalizacje, gdzie staną nowe parkomaty. Niebawem nastąpi ich montaż, rozpocznie się też malowanie linii, aby oznaczyć miejsca postojowe. Nowy regulamin rozszerzonej strefy płatnego parkowania zacznie obowiązywać od 1 czerwca – mówi Beata Furman, dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej w Sochaczewie.

Ból narodzin

Przypomnijmy, że sochaczewska strefa płatnego parkowania powstała pod koniec sierpnia 2015 roku, czyli dziewięć lat po decyzji radnych dotyczącej jej budowy. Na opóźnienie złożyło się kilka czynników. Pierwszym i najważniejszym była konieczność przebudowy kanalizacji sanitarnej w rejonie placu Obrońców Sochaczewa. Dodatkowo trwały prace związane z przebudową kramnic. Jednak najważniejszy problem polegał na tym, że zarówno Wąska, Reymonta, jak i 1 Maja nie były przystosowane na wyznaczenie tam miejsc płatnego parkowania. I aby było to możliwe, trzeba było je przebudować. Tymczasem w kasie miasta nie było na to środków. Dlatego postanowiono, że środki potrzebne na budowę strefy będą pochodziły z preferencyjnej pożyczki z programu Jessica. Dzięki czemu władze miasta upiekły dwie pieczenie na jednym ogniu. Nie tylko stworzono strefę płatnego parkowania, przebudowując ulicę Reymonta, Wąską, Stanisława Kordona-Janickiego oraz odcinki 1 Maja (od Warszawskiej do Reymonta), tworząc na nich 150 miejsc postojowych. Przy okazji przebudowano także plac Obrońców Sochaczewa.

 Centrum płatne

Rok później otwarto kolejną strefę. Objęła ona ulicę Pokoju od skrzyżowania z Al. 600-lecia do Żeromskiego, Polną od Al. 600-lecia do Świerkowej, Żeromskiego od Pokoju do Senatorskiej oraz fragment terenu pomiędzy ulicą Pokoju i kotłownią PEC. Radni zdecydowali również, że strefa obejmie także fragment ulicy Traugutta od Wąskiej do Reymonta. Potem przyszedł czas na ulicę Warszawską i fragment ulicy Poprzecznej. Obecnie SPP posiada 398 stanowisk.

Natomiast od 1 czerwca zostanie poszerzona o kolejne 240 miejsc parkingowych. Nowe koperty zostaną zlokalizowane na ul. Warszawskiej (od pierwszego wjazdu na plac św. Dominika do Al. 600-lecia), na placu św. Dominika, po jednej stronie ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, przy placu Kościuszki (między ul. Wyszyńskiego a Farną), na ul. Farnej (od ul. Warszawskiej do Toruńskiej), na Staszica po prawej stronie w kierunku Trojanowa (od ul. Warszawskiej do Farnej), na Narutowicza, przy ul. Traugutta po prawej stronie w kierunku Boryszewa (od ul. Warszawskiej do Ziemowita), w ul. Ułanów Jazłowieckich, ul. 1 Maja po obu stronach na odcinku od ul. Warszawskiej do ul. Ułanów Jazłowieckich oraz po obu stronach ul. Żeromskiego od skrzyżowania z ul. Narutowicza do ul. Pokoju.

Opłaty bez zmian

Jak już informowaliśmy, po rozszerzeniu strefy wysokość stawek opłat nie zmieni się. Półgodzinny postój nadal będzie bezpłatny, a za pierwszą godzinę parkowania kierowcy zapłacą jedynie 2 zł. Przypomnijmy, że regulamin strefy obowiązuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00. Wówczas obowiązkiem kierowców jest pobranie z parkomatów i umieszczenie wydrukowanych biletów postojowych w widocznym miejscu, za przednią szybą pojazdu, również tych bezpłatnych.

Natomiast w siedzibie ZKM można nabyć abonament – typu „M” dla mieszkańców zameldowanych na pobyt stały lub czasowy przy ulicach objętych strefą kosztuje od 20 zł do 150 zł, w zależności od liczby miesięcy, na które został wykupiony lub też karnet typu „O”, na okaziciela za 200 zł.

Jak wynika z obserwacji obecnie funkcjonującej strefy, mieszkańcy i przedsiębiorcy, działający w tych częściach Sochaczewa, gdzie są parkomaty, bardzo je chwalą.

We wrześniu 2020 samorząd miasta przeprowadził sondaż, w którym zapytano mieszkańców, jak oceniają funkcjonowanie SPP. W ankiecie wzięły udział 294 osoby. Okazuje się, że blisko 80 procent z nich popiera SPP i jest zadowolonych z jej funkcjonowania. 103 ankietowanych – 35 procent odpowiedziało, że „strefa ułatwia znalezienie miejsca parkingowego w centrum miasta”. Jeszcze więcej, bo 123 osoby – 42 procent – uważają, że „miasto powinno rozwinąć strefę o kolejne ulice”. Tylko co piąty pytany stwierdził, że „strefa nie spełnia swojej roli i powinna zniknąć”.

Rozszerzenie strefy wpłynie pozytywnie m.in. na rozwój gospodarczy kolejnych obszarów miasta, które muszą się zmagać z deficytem miejsc postojowych. Główną zaletą strefy jest bowiem zwiększenie rotacji samochodów. Pokazują to statystyki w raporcie ZKM za pierwszy kwartał 2022 roku. Uśredniając, jedno miejsce postojowe było każdego dnia wykorzystywane dziewięciokrotnie. Przez trzy pierwsze miesiące tego roku parkomaty wydały blisko 220 tys. biletów. Nie uderza to jednak kierowców po kieszeniach, zdecydowana większość z nich, bo 84 procent – 183,5 tys. to bezpłatne, półgodzinne bilety.

UM Sochaczew/Jerzy Szostak

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz