
Przypomnijmy, że zgodnie z zapisami przyjętej w weekend specustawy o pomocy Ukraińcom w świetle działań wojennych na terytorium ich państwa, 16 marca rusza rejestracja uchodźców. Prowadzona będzie przez urzędy miast i gmin w formie nadawania numeru PESEL.
W sochaczewskim ratuszu za sprawne przeprowadzenie akcji odpowiedzialny będzie Urząd Stanu Cywilnego (ul. 1 Maja 16, parter, tel. 46 862-23 02 wew. 378, usc@sochaczew.pl).
Druki wniosków o nadanie numeru PESEL będą dostępne od 16 marca w punkcie informacyjnym dla uchodźców w UM (ul. 1 Maja 16, parter).
Ze względu na duże zainteresowanie rejestracją, prosimy by nie wszyscy uciekinierzy wojenni zgłosili się do urzędu miejskiego już pierwszego dnia akcji. Ustawa gwarantuje pełne wsparcie od dnia, w którym uchodźca przekroczył granicę, zatem data złożenia wniosku nie wpływa na otrzymaną pomoc.
Od środy 16 marca mieszkańcy Sochaczewa, którzy przyjęli uchodźców z Ukrainy do własnych domów, będą mogli składać w ratuszu wnioski o refinansowanie kosztów ich pobytu. Rząd zapowiada, że stosowny druk wniosku, wspólny dla wszystkich miast i gmin, zostanie opublikowany najprawdopodobniej jutro wieczorem. Rodziny mogą liczyć na 40 zł za dzień za osobę, której udzielone zostało schronienie. Bez wglądu na to, kiedy rodzina złoży wniosek o refinansowanie, to będzie ono przydzielone od momentu, w którym przyjęło się pod swój dach uchodźców z Ukrainy. Środki będą wypłacane wstecz, a nie „z góry”, nie ma zatem powodu, by spieszyć się ze złożeniem wniosku.
Do złożenia wniosku i rejestracji uchodźcy niezbędne jest zdjęcie. Specustawa dopuszcza, by koszt wykonania fotografii pokrył samorząd. Ponieważ dla części uchodźców może to być spory wydatek, jeszcze dziś ratusz ogłosi postępowanie przetargowe, by jutro do końca dnia wyłonić zakład fotograficzny z którym podpisze stosowną umowę. Po zakończeniu akcji UM ma otrzymać od wojewody zwrot poniesionych na ten cel wydatków.
UM
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis