
Wygląda na to, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom, także i w tym roku czeka nas wysyp drogowych inwestycji na terenie Sochaczewa. Będą one prowadzone zarówno przez miejski samorząd, jak i innych zarządców dróg.
Na najbliższej sesji rady miejskiej radni dokonają zmian w tegorocznym budżecie Sochaczewa. Chodzi o wpisanie do niego dwóch nowych inwestycji drogowych, na których realizację miasto otrzymało rządowe wsparcie.
Minimalne koszty
Pierwszą z nich jest przebudowa ulicy Dewajtis. Jak już informowaliśmy, miasto na jej realizację otrzymało środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości ponad 1,3 mln zł przy wartości zaplanowanych prac mających wynieść ok. 1,9 mln zł. To oznacza, że z budżetu Sochaczewa trzeba będzie wyłożyć jedynie 570 tys. zł. Otrzymane wsparcie, jak i środki własne pozwolą na przebudowę ulicy na długości 365 metrów.
Plan przewiduje poszerzenie jej z obecnych 3,5 m do 6 metrów. Projekt przewiduje ułożenie dwóch pasów asfaltu po trzy metry każdy, budowę chodnika z kostki brukowej – 1,5 m, ścieżki rowerowej – 2 m, jednostronnego, utwardzonego pobocza – 0,75 m), zatok postojowych oraz rowów gromadzących nadmiar wody, umocnionych betonowymi płytami ażurowymi. W ramach zadania do przeniesienia będzie jeden słup oświetlenia ulicznego oraz odcinek gazociągu, gdyż kolidują z planowanymi pracami.
Ale na tym nie koniec. Jeżeli radni na wyrażą na to zgodę, to w tym roku rozpoczną się prace związane z projektem „Mała Ojczyzna Chopina”. Chodzi o przebudowę 25 ulic stanowiących element tras turystycznych i ścieżek rowerowych. Każda z nich miałaby zyskać asfalt 5 m szerokości i obustronne pobocze. W sumie ma zostać utwardzonych 6,34 kilometrów ulic. Szacunkowa wartość inwestycji to 12,5 mln zł. Większość środków na realizację projektu miasto chce pozyskać z Programu Inwestycji Strategicznych, będącego elementem Polskiego Ładu. Chodzi o kwotę 11,875 mln zł.
Pomogą innym
Praktycznie zerowe koszty miasto poniesie przy realizacji kolejnej inwestycji drogowej. Chodzi o dokończenie przebudowy Al. 600-lecia i ulicy 15 sierpnia. Co prawda inwestycja ma być realizowana przez samorząd Mazowsza, a dokładnie przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich, ale miasto w ramach współpracy wykona dokumentację techniczną obu inwestycji.
-Uzgodniliśmy z wicedyrektorem MZDW do spraw inwestycyjnych Tomaszem Dąbrowskim i wiceprzewodniczącym sejmiku Adamem Orlińskim, że wspólnie przeprowadzimy dwa nowe projekty drogowe. Pierwszy z nich to opracowanie dokumentacji dla Alei 600-lecia, jej odcinka od skrzyżowania z ulicami Staszica i Trojanowską, aż do ulicy Chopina. Jeśli radni zgodzą się na takie rozwiązanie, miasto zapłaci za projekty, przekaże je potem MZDW, a zarządca drogi wybierze wykonawcę i pokryje koszty prac. Będzie ścieżka rowerowa, nowy asfalt, chodniki oraz oświetlenie ledowe, energooszczędne, wykonane w takim standardzie, jak w ulicy Chopina czy ostatnio w 15 Sierpnia. Drugim zadaniem jest budowa ścieżki rowerowej o długości ok. 800 metrów w ulicy 15 Sierpnia. Powstanie ona od granic miasta, na wysokości ulicy Kutrzeby, aż do skrzyżowania ulic Boryszewskiej i Inżynierskiej. W 2017 roku, kosztem prawie miliona złotych, MZDW przebudowało ten odcinek drogi. Teraz obok asfaltu znajdzie się także ścieżka rowerowa i w ten sposób zaczniemy łączyć w jeden spójny system ścieżki biegnące przez Sochaczew, zaczynając od granic miasta od strony Skierniewic, kończąc na rondzie Chodaków – mówił Piotr Osiecki, burmistrz Sochaczewa.
Warto także wspomnieć o tym, że na sesję trafi również projekt uchwały dotyczący wykupu od prywatnych właścicieli gruntów potrzebnych dla poszerzenia ulicy Granicznej. Gdyby radni wrazili na to zgodę, miasto po wykupie gruntów mogłoby przystąpić do wykonania dokumentacji technicznej, a następnie do realizacji drugiego etapu przebudowy ulicy. Co prawdopodobnie nastąpiłoby w przyszłym roku. Dodajmy, że plan zakłada położenie nakładki asfaltowej od ulicy Jagiellońskiej do ulicy Podgórnej, czyli na długości 700 metrów. Przy okazji dodajmy, że w przyszłym roku miasto planuje przystąpić do przebudowy ulicy Rozlazłowskiej.
Jerzy Szostak
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis