POJEDZIEMY ROWEREM WZDŁUŻ TORÓW

fot. pixabay

Już tylko od decyzji sochaczewskich radnych zależy, czy po 18 latach oczekiwań rozpoczną się prace związane z budową ścieżki rowerowej wzdłuż torów kolejki wąskotorowej. Jak wynika z naszych informacji, na najbliższą sesję Rady Miejskiej trafi projekt uchwały dotyczącej nabyć od PKP terenu po byłym torowisku towarowym i gruntów wzdłuż kolejki, na którym ma zostać wybudowana trasa rowerowa łączącą stację kolejowa PKP w Sochaczewie z Puszczą Kampinoską.

Pomysł budowy ścieżki rowerowej wzdłuż torów kolejki wąskotorowej narodził się w 2004 roku. A pomysłodawcą jej budowy była redakcja „Expressu Sochaczewskiego” oraz Maciej Małecki – ówczesny radny Rady Miejskiej. Pierwszy raz z pomysłem wpisania jej budowy do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Sochaczewa wystąpiliśmy w 2004 roku, a następnie 2005 roku. Jednak ówczesne władze miasta nie zdecydowały się na wpisanie tej inwestycji do WPI, choć pod wnioskiem o budowę trasy rowerowej w zaledwie kilka godzin podpisało się prawie tysiąc mieszkańców Sochaczewa. Rządzący w tamtym okresie miastem urzędnicy twierdzili, że ścieżka jest niepotrzebna, ponieważ mieszkańcy mają do swojej dyspozycji skatepark. Warto dodać, że pomysł budowy ścieżki poparły natomiast ówczesne władze powiatu, gminy Sochaczew i gminy Brochów. Natomiast władze PKP chciały przekazać miastu teren za symboliczną złotówkę i za pokrycie kosztów związanych z podziałami geodezyjnymi. Jednak miejscy urzędnicy nie przystali na te warunki.

Zmiana podejścia

Wszystko zmieniło się dwa lata temu, kiedy to z inicjatywy posła Macieja Małeckiego doszło do spotkania przedstawicieli PKP z władzami miasta oraz gmin, przez które przebiegają tory kolejki. Podczas rozmów ustalono, że PKP przekaże bezpłatnie teren wzdłuż torów pod budowę ścieżki. Początkowo PKP zamierzało zbyć na rzecz miasta trzy działki położone na odcinku od ulicy Głowackiego do ulicy Warszawskiej, w tym część terenów znajdujących się wzdłuż szlaku Sochaczewskiej Kolei Wąskotorowej. Jednak, jak zaznaczył po spotkaniu Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP, analizowane są również możliwości zbycia na rzecz miasta części działek, na których w obrębie Sochaczewa przebiega linia kolei wąskotorowej, prowadząca do położonych na skraju Puszczy Kampinoskiej Wilcz Tułowskich.
Z kolei będący na spotkaniu minister Maciej Małecki stwierdził, że zarząd PKP przekazał burmistrzowi Piotrowi Osieckiemu dokumenty pod decyzję administracyjną, na mocy której PKP będzie mogło przekazywać grunty do naszego miasta, co otworzy drogę do pozyskiwania środków i działań inwestycyjnych. Dodając przy tym, że: – Jako wiceminister aktywów państwowych nadzorujący polską kolej, mam wielką satysfakcję, że ten proces doprowadzamy do finału. Szczególnie, że mieszkańcy ziemi sochaczewskiej kochają wyprawy rowerowe. Od 2000 roku organizuję Rodzinny Rajd Rowerowy im. Tadeusza Krawczyka i każdego roku cieszy się on ogromnym zainteresowaniem. Chciałbym, żeby ta ścieżka jak najlepiej służyła zarówno mieszkańcom ziemi sochaczewskiej, jak i jej gościom – powiedział Maciej Małecki.
W podobnym tonie wypowiedział się również Piotr Osiecki, burmistrz Sochaczewa. Podkreślając, że wieloletnie marzenia mieszkańców Sochaczewa stają się powoli rzeczywistością. Zaznaczając przy tym, że: – Podstawą wszystkich prac inwestycyjnych jest uzyskanie prawa do dysponowania gruntami, na których mają być prowadzone. W tym przypadku mówimy o terenie, który łączy nie tylko dzielnice Sochaczewa, ale też bardzo atrakcyjne turystycznie miejsca w Sochaczewie i jego okolicach – mówi Piotr Osiecki.

Szczęśliwy finał

I wszystko wskazuje na to, że w marcu nastąpi finał rozmów pomiędzy miastem a PKP w sprawie przejęcia przez samorząd gruntów pod budowę ścieżki. Otóż na najbliższą sesję Rady Miejskiej trafi projekt uchwały dotyczący nabycia przez miasto od PKP terenów wzdłuż torów kolejki oraz byłego torowiska biegnącego wzdłuż Pól Czerwonkowskich. W sumie jest to prawie 3,5 hektary terenu. Z czego PKP chce za darmo – jak wynika z naszych informacji – przekazać miastu grunty wzdłuż kolejki wąskotorowej na odcinku od ulicy Olimpijskiej do ronda w Chodakowie. Inaczej ma się sprawa z terenem byłego torowiska towarowego biegnącego pomiędzy Polami Czerwonkowskim a tzw. osiedlem milionerów. Ten odcinek prawdopodobnie miasto będzie musiało odkupić od PKP. Nie będzie to prawdopodobnie cena rynkowa, a jedynie symboliczna kwota. Jednak bez względu na to, ile będzie ona wynosiła, warto ją wyłożyć, aby teren stał się własnością miasta. Tym bardziej, że szerokość działki w tym miejscu wynosi ponad 11 metrów, co z kolei pozwoliłoby w przyszłości nie tylko wybudować ściekę rowerową, ale i ulicę łączącą Olimpijską z Głowackiego, na nawet z dworcem PKP.

Dobra wola rady

Czy radni poprą inicjatywę burmistrza. Wszystko wskazuje, że tak. Tym bardziej, że rady już wcześnie przyjęła dokument dotyczący budowy na terenie Sochaczewa jednolitego, spójnego systemu ścieżek rowerowych. A jednym z jego elementów jest właśnie ścieżka rowerowa wzdłuż torów o długości 5,3 kilometra.
Należy jednak pamiętać o tym, że nabycie gruntów od PKP nie oznacza, że trasa zostanie wybudowana od razu i na całym odcinku. Prawdopodobnie najpierw powstanie tzw. odcinek pilotażowy, który posłuży do zaprojektowania całej trasy. Wynika to po prostu z faktu, że wybudowanie trasy rowerowej wzdłuż torów nie jest tak proste, jak ma to miejsce w przypadku tras rowerowych biegnących wzdłuż ulic. Otóż pas terenu, przez który biegnie byłe torowisko, a który jest własnością PKP, ma szerokość od 11 do 14 metrów. Jednak znajdują się na nim tory kolejki wąskotorowej. A to powoduje, że przy projektowaniu trasy trzeba zachować wymaganą, bezpieczną odległość od torów, którymi jeżdżą zabytkowe pociągi. Może ona wynieść nawet dwa metry. Do tego trzeba dodać sam tor ciuchci oraz biegnące wzdłuż torowisk rowy melioracyjne. Ale są to już kwestie techniczne.
Najważniejsze jest to, że po 18 latach – czyli od 2004 roku – kiedy to Express Sochaczewski i Maciej Małecki zaproponowali budowę ścieżki wzdłuż torów – jej powstanie zmierza do szczęśliwego finału.
Jerzy Szostak

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz