Sto lat wieży

Fot.: Archiwum Expressu Sochaczewskiego

SOCHACZEW W jednym z ostatnich wydań „Expressu Sochaczewskiego” informowaliśmy o decyzji sochaczewskich radnych dotyczącej zakupu przez miasto od PKP wieży ciśnień stojącej przy ulicy Sienkiewicza. Mało kto jednak pamięta, że w tym roku mija sto lata od jej powstania.

Obecna wieża powstała w miejsce wysadzonego przez Niemców w czasie I Wojny Światowej  podobnego obiektu. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę nie zdecydowano się jednak na odbudowę zniszczonego budynku, ale wybudowanie nowego,  dużo większego.  Wynikało to po prostu z faktu, że Sochaczew – po wybudowaniu połączenia pomiędzy Kutnem a po połączeniu Strzałkowem – znalazł się na trasie Wschód – Zachód łączącej Moskwę, Warszawę i Berlin. Czyli na linii obsługującej jedną z najważniejszych linii kolejowych Europy.

Jak podkreśla profesor Jakub Lewicki, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków, stojąca przy ulicy Sienkiewicza wieża posiada zarówno wartości historyczne, naukowe i artystyczne. Na wartość artystyczną składa się przede wszystkim zastosowanie dekoracyjnej neohistorycznej stylistyki obejmującej wieloboczny plan, profilowane gzymsy, zróżnicowane w kształcie otwory okienne, wielopołaciowy dach wieżowy z iglicą kryty dachówką, kamienny cokół, wykusz wsparty na konsoli. Dzięki zachowaniu autentycznej substancji i formy z czasów budowy, obiekt cechuje się też dużym walorem autentyzmu. Jednocześnie wieża posiada wartości historyczne jako cenny relikt rozwoju infrastruktury kolejowej Sochaczewa oraz wartościowy akcent kubaturowy w krajobrazie architektonicznym miejscowości, dokumentujący jej rozwój przestrzenny i architektoniczny. Budynek posiada też walory naukowe jako zabytek techniki, charakterystyczny dla czasów kolei parowej, oraz wczesny przykład zastosowania konstrukcji żelbetowej w połączeniu z tradycyjną stylistyką okresu międzywojennego.

Dodajmy, że w budynku można więc odnaleźć nawiązania do stylu barkowego, jak i elementy typowe dla polskich zamków czy kościołów. Do tych ostatnich należy m.in. namiotowy kształt dachu podzielonego na 24 połacie.

dot

 

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz