KOLAGEN NA ODPORNOŚĆ

fot.pixabay

Zdrowy organizm ma zdolność odbudowywania zanikających włókien kolagenowych, jednak z wiekiem ta zdolność się zmniejsza. Efekt to bóle stawów i słabsze kości.

Kolagen to główne białko tkanki łącznej o specyficznym rozmieszczeniu aminokwasów. Jego włókna są wyjątkowo elastyczne i odporne na rozciąganie. Są też wytrzymałe.

Kolagen, a dokładnie jego włókna pełnią w organizmie wiele istotnych funkcji. Przede wszystkim białko to jest dla komórek i tkanek spoiwem, swego rodzaju organicznym klejem.

Stanowi on rusztowanie dla narządów wewnętrznych, odpowiada za odnowę komórkową, właściwy poziom nawilżenia, jędrności i sprężystości skóry, wspomaga proces regeneracji uszkodzonych tkanek i powstawania blizn, stanowi budulec kości, ścięgien i stawów, a także tworzących błony śluzowe i wnętrze tętnic, i żył, zapewniając ich prawidłowe ułożenie i ochronę przed uszkodzeniami.

Jest też elementem układu odpornościowego, zapobiegając ingerencji drobnoustrojów, toksyn oraz komórek rakowych. W młodym organizmie kolagen jest wytwarzany na bieżąco i podlega ciągłej wymianie, nieustannie regenerując uszkodzenia. Proces ten zwalnia już około 26 roku życia, co przez kolejnych kilkanaście lat odczuwalne jest przede wszystkim jako utrata jędrności skóry twarzy i szyi. Po 50 roku życia wytwarzanie kolagenu gwałtownie spada, by całkowicie zniknąć po 60 roku życia.

Dla organizmu oznacza to nie tylko pogorszenie wyglądu, ale i zdrowia. Pojawiają się bóle stawów, osłabienie kości, zwiotczenie mięśni, zaburzenia w funkcjonowaniu mózgu, serca, oczu, nerek, zaburzenia układu odpornościowego.

Kolagen należy uzupełniać, spożywając galaretki wieprzowe i drobiowe, golonki, ryby w galarecie. Zalecana jest także witamina C, która wpływa na biosyntezę kolagenu.

W celu poprawienia kondycji skóry korzystajmy z zabiegów kosmetycznych z użyciem kolagenu. Kosmetyki z kolagenem powinny być w codziennej pielęgnacji domowej.

Hanna Kasztelan

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz