Szkolne wyprawki po nowemu

Fot. Pixabay

 W tym roku zmieniły się zasady składania wniosków o świadczenie w ramach programu Dobry Start na wyprawkę szkolną dla ucznia. W roku szkolnym 2021-2022 wniosek może być składany tylko i wyłącznie drogą elektroniczną, za pomocą portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE), bankowości elektronicznej lub portalu EMP@tia. To spore utrudnienie, gdyż nie wszyscy posiadają dostęp do sieci, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Nie każdy też jest biegły w wypełnianiu takich wniosków w sieci.

Jednak rodzice dzieci, które idą pierwszy raz do szkoły, mogą skorzystać z pomocy przy wypełnianiu wniosków, jeśli mają z tym problem.

­– To duża pomoc, zwłaszcza dla osób, które nie potrafią same wypełnić dokumentu. Zawsze mam blokadę, kiedy muszę elektronicznie takie sprawy załatwiać i boję się, że mogę coś pokręcić – mówi Elżbieta, jedna z matek z gminy Teresin, której dwójka pociech rozpoczyna edukację.

Proste też sprawia kłopoty

Elektroniczna droga złożenia wniosku miała na celu ułatwić i uprościć wszelkie procedury. Jednak wielu rodziców na terenie powiatu sochaczewskiego wpada w panikę, gdy przychodzi im skorzystać z takiej możliwości. Jeszcze nie przyzwyczaili się do takiej formy załatwiania spraw. Potrzebują podpowiedzi i porady urzędnika, fachowca w tej kwestii.

Na terenie powiatu wnioski pomagają rodzicom wypełniać oddziały bankowe Alior Bank, Bank Pocztowy, Bank Spółdzielczy, Dredit Agricole, ING, Kasa Stefczyka, Pekao SA, PKO Bank Polski, SKOK.

Nabór wniosków drogą online programu „Dobry Start” ruszył 1 lipca. Ostatecznie wniosek trzeba złożyć do 30 listopada. Może być też składany na portalu Emp@tia, który jest dostępny na stronie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej – empatia.mpips.gov.pl.

Składanie wniosku online dotyczy zarówno rodziców ubiegających się o świadczenia, jak i prawnych opiekunów osób uczących się, jak też osób ubiegających się o przyznanie świadczenia dla dzieci w pieczy zastępczej.

Pomoc przy wypełnianiu

­– Mnie cieszy, że taki wniosek można wypełnić, korzystając z doradztwa specjalisty. Mniej stresu przy wpisywaniu w rubryki danych i mniej wątpliwości – zauważa jeden z ojców z terenu gminy Iłów. Jak zaznacza, mimo posiadanej wiedzy na temat wypełniania rubryk i w miarę sprawnej obsługi komputera, zawsze ma obiekcje, czy właściwie zrozumiał treść wniosku i właściwie go wypełnił.

Jak informuje ZUS, osoby szukające wsparcia przy wypełnianiu wniosków do świadczeń „Dobry Start” mogą uzyskać wsparcie pod nr tel. (22) 290 22 02 w dni robocze w godzinach 8.00 -15.00 oraz w Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS w godzinach 7.00–18.00 pod nr tel. (22) 560 16 00. Dodatkowo można też zadawać pytania poprzez pocztę mailową na adres cot@zus.pl lub udać się bezpośrednio do wybranej placówki ZUS, lub do urzędników gminnych, Poczty Polskiej lub KRUS.

­– Opcja bezpośredniej rozmowy najbardziej mi odpowiada, gdyż rozwiewa na bieżąco wątpliwości, jeśli coś się nie wie. Wniosek prosty, ale czasem pojawiają się wątpliwości, jak choćby w mojej sytuacji, kiedy jesteśmy po rozwodzie i dziecko jest naprzemiennie, raz u mnie, a raz u męża. Kto więc może składać wniosek? – zastanawia się pani Anna, mieszkanka powiatu sochaczewskiego.

 Liczy się czas

Jeśli wniosek złoży się do końca sierpnia, pieniądze z programu „Dobry Start” otrzyma się najpóźniej do końca września. Jednak po złożeniu wniosku dopiero we wrześniu lub w ostatecznym terminie, do 30 listopada, wypłata może się opóźnić. Świadczenie zostanie wtedy wypłacone w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku z dokumentami. Tak więc w interesie rodziców jest uporać się z dokumentami jak najszybciej, by odebrać wypłatę dofinansowania do dziecka jeszcze we wrześniu.

Urzędy gmin na terenie powiatu sochaczewskiego przypominają mieszkańcom o tym, by nie zostawiać wypełniania wniosków na ostatnią chwilę.

Bogumiła Nowak

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz