Kolejny ważny krok w budowie tunelu drogowego w Teresinie

Po wielu konsultacjach władze powiatu i PKP S.A. wspólnie wypracowały zasady korzystania z kolejowego terenu podczas realizacji budowy tunelu w Teresinie. We wtorek, 3 sierpnia w Warszawie – w Ministerstwie Aktywów Państwowych starosta sochaczewski Jolanta Gonta, w obecności posła RP Macieja Małeckiego podpisała umowę z PKP SA – z Krzysztofem Golubiewskim, członkiem Zarządu PKP.

– Umowa daje zielone światło do kolejnych prac projektowych nad zadaniem. Pozwala wystąpić projektantowi o kolejne dokumenty, które dadzą nam możliwość przyśpieszenia prac nad projektem, szczególnie chodzi tu o możliwość dysponowania nieruchomością kolejową, której właścicielem jest spółka PKP S.A. Nieodzowna okazała się pomoc ministra Macieja Małeckiego, który od początku pilotuje tę inwestycję, za co bardzo jesteśmy mu wdzięczni – mówi starosta Jolanta Gonta.

Przedmiotem umowy jest udostępnienie inwestorowi, którym jest sochaczewski powiat, części nieruchomości w celu budowy tunelu drogowego w ciągu drogi powiatowej (ul. o. M. Kolbego/ul. Szymanowskiej) w Teresinie w postaci skrzyżowania wielopoziomowego linii kolejowej z przejazdem pod linią kolejową Warszawa Zachodnia – Kunowice, w zakresie inwestycji drogowej. Uzyskana decyzja umożliwi inwestorowi nieodpłatne zajęcie nieruchomości dla potrzeb realizacji inwestycji.

Jak podkreślają zainteresowane strony, uzgodnienia zapisów umowy trwały dość długo, ale dziś wszystko jest na najlepszej drodze do realizacji jakże ważnego zadania – budowy tunelu w Teresinie. Teraz czas na dalsze prace nad projektem tunelu, a następnie realizowanie prac budowlanych.

– To bardzo dobra wiadomość dla tysięcy mieszkańców Teresina, gminy, powiatu sochaczewskiego, a także odwiedzających klasztor w Niepokalanowie. Kolejna przeszkoda stojąca na drodze do budowy w tym miejscu tunelu pod torami pokonana. Cieszę się, że mogłem pomóc w tej sprawie. Tunel w Teresinie to jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat na Ziemi Sochaczewskiej. Dla mnie to wręcz oczko w głowie – podkreśla Maciej Małecki, minister w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Przypomnijmy. Bezkolizyjny obiekt zastąpić ma dotychczasowy przejazd w ciągu drogi powiatowej Paprotnia – Teresin – Szymanów – Aleksandrów. Efektem inwestycji będzie likwidacja tzw. wąskiego gardła na mapie transportowej gminy Teresin, co znacznie usprawni ruch lokalny, tranzytowy oraz podniesie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, a także mieszkańców i użytkowników drogi.

Mieszkańcy gminy Teresin nie mogą doczekać się budowy tunelu, co zrozumiałe, bowiem decyzja o realizacji tego zadania zapadła w 2018 roku, a przejazd od lat jest utrapieniem kierowców. Budowa tunelu w pasie drogi powiatowej pod przejazdem kolejowym w Teresinie stanowi dla powiatu, jak i dla gminy priorytet inwestycyjny, dlatego cieszy fakt, że wszystko zmierza w kierunku realizacji zadania. Należy pamiętać, że to jest bardzo duża i skomplikowana inwestycja, stąd na jej przygotowanie potrzeba odpowiednio długiego czasu, do tego dochodzą opóźnienia związane z niełatwym dla wszystkich okresem pandemii. Nowy przejazd w Teresinie to przede wszystkim większe bezpieczeństwo i lepsza komunikacja, na czym zależy obecnym władzom powiatu.

Wartość prac budowlanych szacowana jest na ok. 24 mln zł netto. Kierowcy pojadą dwoma pasami ruchu pod wiaduktem, a piesi i rowerzyści skorzystają z chodnika i ścieżki rowerowej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapowiedziały dofinansowanie inwestycji w kwocie do wysokości 12 mln zł netto w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap III”.

Starostwo Powiatowe w Sochaczewie

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz