Wakacyjny wypoczynek – porady dla konsumentów

fot.pixabay

Trwają wakacje. Zauważalne jest ożywienie turystyki górskiej i nadmorskiej oraz poprawa sytuacji tamtejszych restauratorów po miesiącach lockdownu. Wielu Polaków wolne dni spędzi w kraju, korzystając z rodzimych atrakcji turystycznych, ale nie rezygnujemy także z wyjazdów zagranicznych. Zanim poddamy się letniemu wypoczynkowi, warto poznać kilka ważnych porad dla konsumentów.

Pandemia i sytuacja na rynku gospodarczym spowodowały, że staliśmy się ostrożniejsi w wydawaniu pieniędzy. Korzystając z urlopu, chcemy wypocząć i być zadowolonym z czasu spędzonego na wakacjach, a przy tym nie wydać swoich wszystkich oszczędności. Odmrożenie branży turystycznej w maju tego roku spowodowało gwałtowny wzrost zapotrzebowania na usługi noclegowe i gastronomiczne.

Konsument ma prawa

Należy jednak pamiętać, iż konsument ma prawo żądać realizacji usługi lub wydania towaru zgodnego z zamówieniem. Odwiedzając kurortowe restauracje i bary, mogą nas spotkać przykre niespodzianki. Kwestie, które powinny wzbudzić nasz niepokój, to brak czystości w lokalu, nie tylko w odniesieniu do obrusów i naczyń, czy sztućców, ale również podłogi czy toalet. Cennik za usługi powinien znajdować się w miejscu ogólnie dostępnym, aby konsument mógł zapoznać się z nim przed zajęciem miejsca przy stoliku. Należy również sprawdzać, czy rachunek jest zgodny z zamówieniem i cennikiem, oraz czy nie został doliczony napiwek/ usługa serwisowa, o którym wcześniej nas nie informowano. Od osoby, która przyjęła zamówienie, można wymagać, by poinformowała o czasie, w którym usługa zostanie zrealizowana.

W przypadku, gdy termin nie został dotrzymany, klient może reklamować usługę i żądać np. obniżenia rachunku za posiłek. Reklamacji może również podlegać zła jakość posiłku, jak również jego temperatura. Jeśli zauważymy nieprawidłowości w zakresie właściwej i rzetelnej obsługi, należy poinformować o tym fakcie właściwy miejscowo inspektorat Inspekcji Handlowej. Jeżeli wizyta w lokalu zakończyła się zatruciem pokarmowym, należy sprawę zgłosić do miejscowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. W przypadku niewłaściwej jakości serwowanych potraw, informacje należy zgłaszać do właściwego wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Sprawdzajmy oferty

Jeśli chcemy wynająć pokój,  kemping, skorzystać z noclegu w schronisku, motelu, hotelu, pensjonacie, skorzystać z biura podróży, możemy na stronie http:/turystyka.gov.pl sprawdzić, czy placówka działa legalnie i czy została wpisana do odpowiedniego rejestru, np. Centralny Wykaz Obiektów Hotelarskich. Zweryfikujemy tam również podmiot, u którego chcemy zakupić usługę turystyczną – Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych.

Znajdziemy tam także wykaz przewodników górskich oraz wykaz organizatorów szkoleń dla kandydatów na przewodników górskich. Rezerwując nocleg w pensjonacie, hotelu, kempingu, ośrodku wypoczynkowym, agroturystyki itp., należy pamiętać, iż im więcej gwiazdek czy wyższą cyfrę posiada dany obiekt hotelowy, tym wyższy będzie standard. Również obiekty agroturystyczne muszą spełniać minimalne wymagania co do wyposażenia, oraz sanitarne i przeciwpożarowe. Jeżeli pokój różni się od zamówionego lub hotel położony jest na przykład dalej od morza niż zapewniał sprzedawca, konsumentowi przysługuje reklamacja. Jeśli konsument samodzielnie rezerwuje nocleg w obiekcie noclegowym i nie jest zadowolony z usługi, może dochodzić swoich praw na podstawie Kodeksu Cywilnego.

Zanim wykupimy wakacyjną wycieczkę na wyjazd zagraniczny, sprawdźmy dokładnie warunki umowy. Warto zweryfikować czy umowa, którą mamy podpisać lub podpisaliśmy, nie zawiera klauzul niedozwolonych. Rejestr takich klauzul jest dostępny pod adresem: https://www.rejestr.uokik.gov.pl. Przed podpisaniem umowy należy dokładnie przestudiować ofertę, a także informacje zawarte w broszurach folderach czy katalogach. Warto zapoznać się z zasadami rezygnacji z takiej wycieczki. Należy również dowiedzieć się czy kraje, w których planujemy spędzić urlop, nie narzucają dodatkowych obowiązków związanych z pandemią.

 Bezpieczne wakacje

W aktualnie trwających niepewnych czasach dla turystyki, przy planowaniu wakacji przy wykorzystaniu biura podróży, należy rozważyć ubezpieczenie kosztów rezygnacji, które w przypadkach określonych w umowie ubezpieczeniowej pozwalają odzyskać kwoty utracone przy odwołaniu wyjazdu.

W ramach takiego ubezpieczenia ochroną można objąć m.in. odwołanie wycieczki, anulowanie noclegów, biletów, przerwanie podróży czy też opłaty za dokonywanie zmian w rezerwacjach. Jeśli jakość usług turystycznych jest niezgodna z umową, należy składać reklamację. Reklamację można złożyć już bezpośrednio w miejscu pobytu.

W celu uzyskania informacji na temat tego, czy można udać się w podróż do danego kraju, można odwiedzić stronę www.gov.pl/web/dyplomacja/informacje-dla-podrozujacych.

Zestawienie pomocnych stron i aplikacji przygotowało również Europejskie Centrum Konsumenckie. Przed wyjazdem do innego kraju można pobrać bezpłatną aplikację ECC-Net Travel, gdzie znajdziemy informacje, jakie przysługują nam prawa konsumenta w różnych sytuacjach, np. wypożyczenia samochodu czy wynajmu noclegu. Więcej na stronie https://konsument.gov.pl/. Wyjeżdżając na zagraniczny urlop, warto zabezpieczyć się również na wypadek nieszczęśliwego wypadku. Niezbędne świadczenia zdrowotne (na terenie UE i EFTA) można uzyskać dzięki Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) wydanej w ramach NFZ. Więcej informacji na stronie: https://www.nfz.gov.pl/. W przypadku, gdy nasz lot został opóźniony lub odwołany, być może jesteśmy uprawnieni do odszkodowania. Na stronie https://konsument.gov.pl/kalkulator-praw-pasazerow-linii-lotniczych znajdziemy kalkulator praw pasażera, który pomoże obliczyć wysokość odszkodowania, o które można się ubiegać, gdy nie dolecieliśmy na czas, a także wskaże, na co można liczyć, gdy linia lotnicza zagubi lub uszkodzi nasz bagaż. W przypadku problemów z roszczeniami związanymi z reklamacją z przewozem lotniczym pomoc można uzyskać od Rzecznika Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Więcej na stronie https://pasazerlotniczy.ulc.gov.pl. Należy jednak pamiętać, że odszkodowanie za odwołany lot nie przysługuje, jeśli przewoźnik może dowieść, że jest ono spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć, pomimo podjęcia wszelakich racjonalnych środków.

W przypadku problemów z realizacją swoich praw konsumenckich, mogą Państwo skorzystać z bezpłatnych porad Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Starostwie Powiatowym w Sochaczewie. Należy kontaktować się telefonicznie pod numer telefonu 46 kierunkowy 864-18-68 lub mailowo: prk@powiatsochaczew.pl. Na stronie naszego powiatu znajdują się aktualne informacje i dane kontaktowe.

Artykuł stanowi poradę konsumencką zawierającą odniesienia do ogólnie obowiązujących przepisów, nieuwzględniającą indywidualnej sytuacji konsumenta.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

w Sochaczewie

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz