Dwadzieścia lat minęło

fot. archiwum

W ciągu dwudziestu lat swojego istnienia Zakład Komunikacji Miejskiej w Sochaczewie przewiózł prawie 40 milionów pasażerów. Ci codziennie wożeni są siedemnastoma nowoczesnymi autobusami, kursującymi po dziesięciu trasach o długości 187 kilometrów.

W ubiegłym tygodniu, a dokładnie 1 lipca, sochaczewski Zakład Komunikacji Miejskiej obchodził dwudziestolecie swojego istnienia. Z tej okazji w siedzibie Zakładu odbyła się jubileuszowa uroczystość, podczas której nie zabrakło życzeń od władz miasta, jak i upominków dla pracowników ZKM. Niektórzy z nich kierowali miejskimi autobusami, kiedy te należały jeszcze do Zakładu Usług Komunalnych, z którego to właśnie dwadzieścia lat temu, a dokładnie 1 lipca 2001 roku, decyzją rady miejskiej wyodrębniono ZKM.

 Ogórkiem na Boryszew

Warto więc wspomnieć o tym, że pierwsze autobusy komunikacji miejskiej pojawiły się na ulicach Sochaczewa 1 maja 1979 roku. Kursowały wtedy po sześciu liniach, które obsługiwały głównie szkoły, stację PKP i znajdujące się na obrzeżach miasta duże zakłady pracy. Natomiast pierwszymi autobusami miejskimi były autosany i jelcze, które ze względu na swój zaokrąglony kształt nazywano „ogórkami”. Na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia dołączyły do nich – pozyskane ze szwedzkiej armii – autobusy dab. Także wtedy doszło do przekształcenia ZKM z przedsiębiorstwa państwowego w jednostkę podległą samorządowi miejskiemu, i Zakład znalazł się w strukturach Zakładu Usług Komunalnych.

Obecnie ZKM przewozi rocznie prawie dwa miliony pasażerów, którzy mają do swojej dyspozycji siedemnaście nowoczesnych autobusów, które obsługują dziesięć linii o długości 187 km. Autobusy ZKM zatrzymują się na 179 przystankach znajdujących się nie tylko na terenie Sochaczewa, ale i w sąsiadujących z nią gminach: Brochów, Sochaczew oraz Nowa Sucha. Miejska komunikacja dociera także do Kampinosu i właśnie ta linia jest najdłuższą ze wszystkich obsługiwanych przez ZKM.

Nowa jakość

Przełom w działalności ZKM to nie tylko 2001 rok. Był nim również rok 2018. Wtedy to miejski samorząd rozpoczął wdrażanie projektu pod nazwą Sochaczewski Eko-bus. Na jego realizację miasto otrzymało dofinansowanie w wysokości 7 079 000. Środki te przeznaczono głównie na zakup pięciu ekologicznych autobusów, w tym trzech elektrycznych. Do tego w ramach projektu dokonano wymiany wiat przystankowych, z których część wyposażono w stojaki rowerowe oraz zamontowano na nich elektroniczne tablice z rozkładem jazdy. W ramach projektu zakupiono również dwa biletomaty oraz trzy stanowiska ładowania akumulatorów autobusów. Dzięki otrzymanym środkom wprowadzono także system elektronicznych biletów miesięcznych, które można doładowywać w biletomatach.

Musimy również pamiętać o tym, że ZKM, który zatrudnia 41 pracowników, to nie tylko przewozy pasażerskie. Do zadań Zakładu należy również prowadzenie konserwacji i modernizacji dróg oraz chodników, w tym ich remonty i odśnieżanie. ZKM sprawuje także opiekę i zarządza sochaczewską strefą parkowania. Warto także dodać, że w tym roku mechanicy Zakładu zakończą remont autobusu retro Jelcz M-11. Zabytkowy autobus, który bez wątpienia będzie atrakcją turystyczną, ma wozić pasażerów do miejsc związanych z Fryderykiem Chopinem, czyli do Żelazowej Woli i Brochowa.

Jerzy Szostak

Fot.: Archiwum Expressu Sochaczewskiego

.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz