
Mieszkańcy gminy Teresin nie mogą doczekać się budowy tunelu w ramach zadania pn: „Budowa skrzyżowania wielopoziomowego linii kolejowej z przejściem pod linią kolejową w km 41,740 linii kolejowej nr 3 Warszawa – Kunowice, w ciągu drogi powiatowej nr 3837W w Teresinie”.
To zrozumiałe, bowiem decyzja o realizacji tego zadania zapadła w 2018 roku, a przejazd od lat stanowiący zmorę kierowców, wkrótce stanie się bezkolizyjnym, co gruntownie poprawi nie tylko bezpieczeństwo, ale także sprawność podróżowania. Uspokajamy zatem, iż prace nad realizacją tej niezwykle ważnej inwestycji trwają i są na zaawansowanym poziomie. Obecnie wykonywana jest dokumentacja projektowa, nad którą prace powinny zakończyć się w tym roku. Trwa procedura związana z uzyskaniem decyzji środowiskowej. Po jej otrzymaniu projektant będzie mógł wystąpić o pozwolenie wodnoprawne. Niezależnie od tego, nieustannie prowadzone są też inne prace związane z projektem budowlanym czy na przykład dotyczącym organizacji ruchu. Z chwilą, gdy projekt uzyska wszystkie wymagane decyzje rozpocznie się kolejny etap inwestycji. Warto dodać, że w Ministerstwie Infrastruktury złożony jest wniosek o odstępstwo drogowe, chodzi przede wszystkim o tzw. skrajnię nienormatywną w związku z wysokością tunelu. Aktualnie oczekujemy na jego rozpatrzenie. Budowa tunelu w pasie drogi powiatowej pod przejazdem kolejowym w Teresinie stanowi dla powiatu, jak i dla gminy priorytet inwestycyjny, dlatego cieszy fakt, że wszystko zmierza w kierunku realizacji zadania. Oczywiście trzeba pamiętać, że to jest bardzo duża inwestycja, stąd na jej przygotowanie potrzeba odpowiednio długiego czasu, do tego dochodzą opóźnienia związane z niełatwym dla wszystkich okresem pandemii. Bez względu na to, czynione jest wszystko, by mieszkańcy nie tylko gminy Teresin niebawem mogli cieszyć się z bezkolizyjnego przejazdu, który przez lata skutecznie dokuczał kierowcom wyhamowując ruch drogowy, zwłaszcza, gdy przybyło połączeń kolejowych. Pociągów na trasie Warszawa – Poznań jest coraz więcej, a co się z tym wiąże, zapory na przejeździe są bardzo często opuszczone.
Przypomnijmy. Bezkolizyjny obiekt zastąpić ma dotychczasowy przejazd w ciągu drogi powiatowej Paprotnia – Teresin – Szymanów – Aleksandrów. Efektem inwestycji będzie likwidacja tzw. wąskiego gardła na mapie transportowej gminy Teresin, co znacznie usprawni ruch lokalny, tranzytowy oraz podniesie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, a także mieszkańców i użytkowników drogi. Nowy wiadukt kolejowy w Teresinie zapewni większe bezpieczeństwo i lepszą komunikację. Wreszcie znikną irytujące korki na drodze, a podróżujący szybko i bezpiecznie pokonają przejazd, który dotąd był ich utrapieniem. Taka sytuacja trwa od wielu lat, dotąd nie udało się skutecznie pozyskać jakichkolwiek rozwiązań. Jednak impas w tej sprawie został przełamany po tym, jak w sprawę zaangażował się poseł Maciej Małecki. Wsparcie posła Małeckiego doprowadziło do skutecznych rozmów z przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Efektem było podpisanie porozumienia pomiędzy samorządami Gminy Teresin i Starostwa Powiatowego w Sochaczewie a spółką Skarbu Państwa PKP PLK S.A. o współfinansowaniu tunelu i dróg dojazdowych, czyli inwestycji, polegającej na zaprojektowaniu i wybudowaniu skrzyżowania wielopoziomowego linii kolejowej nr 3 Warszawa-Kunowice, pod którą będzie przeprowadzona droga powiatowa. Po tym wydarzeniu samorząd powiatowy zabrał się do przygotowania specyfikacji przetargowej na wykonanie projektu technicznego tunelu. W roku 2019 po wyłonieniu wykonawcy projektu, parafowano umowę na jego wykonanie. Podpisy pod umową złożyli: Krzysztof Pietras – dyrektor Regionu Centralnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Małgorzata Dębowska – dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Sochaczewie oraz Piotr Chełstowski – członek Zarządu Certus Via Sp. z o.o. Świadkami tego wydarzenia byli m.in. poseł Maciej Małecki, starosta sochaczewski Jolanta Gonta, wójt gminy Teresin Marek Olechowski oraz Piotr Majerczak – członek Zarządu, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A i Andrzej Kierzkowski – przewodniczący Rady Powiatu.
Wartość prac budowlanych szacowana jest na ok. 24 mln zł netto. Kierowcy pojadą dwoma pasami ruchu pod wiaduktem, a piesi i rowerzyści skorzystają z chodnika i ścieżki rowerowej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dofinansują inwestycję w kwocie do wysokości 12 mln zł netto w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap III”.
Starostwo Powiatowe w Sochaczewie
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis