
Pod koniec listopada CPK ogłosił, że pragnie jak najwcześniej zidentyfikować istotne uwarunkowania, które mogą wpłynąć na dalszy proces przygotowania inwestycji, dlatego zachęca do przesyłania opinii, uwag i wniosków dotyczących projektu Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji CPK oraz związanej z nim prognozy oddziaływania na środowisko. Na stronie internetowej portu opublikowano obydwa dokumenty, dołączono mapy wskazujące przebieg korytarzy transportowych i wstępnie proponowane warianty przebiegów linii kolejowych.
Można zakładać, że o ile przebieg dróg nie jest przedmiotem sporu, to nakreślone trasy kolejowe budzą emocje. I zapewne z tego powodu na stronie CPK zastrzeżono, iż przebiegi linii kolejowych, zweryfikowane na podstawie uwag z pierwszej tury konsultacji społecznych (odbyły się na początku 2020 roku), są obecnie przedmiotem równolegle prowadzonych prac analitycznych i studialnych. Na uwagi i wnioski spółka budująca port czekała do 31 grudnia.
Samorząd miasta wziął udział w konsultacjach i pod koniec grudnia przesłał do CPK jasne stanowisko w sprawie najbardziej problematycznej kwestii, czyli proponowanych trzech wariantów budowy kolei dużych prędkości biegnącej z Baranowa przez Sochaczew w kierunku Płocka. Na mapach udostępnionych przez CPK kolej miałaby, w dwóch niemal identycznych wariantach, przechodzić przez Wójtówkę, potem w granicach miasta przez tzw. Kistki i dalej przez wsie Gawłów i Helenka. W trzecim wariancie proponowany szlak kolejowy biegnie przez Chodaków, osiedle domów jednorodzinnych na wysokości ulic Niepodległości i Waryńskiego.
– Każdy z nich jest nie do przyjęcia, gdyż kolej wchodziłaby w osiedla mieszkaniowe, a to oznacza wykupy terenów, wysiedlenia, odszkodowania, ogromne koszty dla budżetu państwa. W piśmie do CPK zwracam też uwagę, że nasz samorząd zabiega od lat o zintegrowanie północnej dzielnicy Sochaczewa, czyli dawnego miasta Chodaków, z centrum miasta, a takie poprowadzenie kolei zniweczyłoby te starania – mówi burmistrz Piotr Osiecki.
W piśmie do CPK burmistrz podtrzymał stanowisko wyrażone w czasie pierwszych publicznych konsultacji, w lutym 2020 roku. Już wtedy domagał się zmiany przebiegu korytarzy przeznaczonych pod szybką kolej. Niestety zgłoszone wówczas uwagi nie zostały uwzględnione w materiałach, jakie poddano konsultacjom w grudniu 2020 roku.
– Oczywiście budowa portu oraz związanej z nim infrastruktury kolejowej i drogowej to ogromna szansa na rozwój ziemi sochaczewskiej, dlatego zaproponowaliśmy CPK inny przebieg trasy kolejowej, tj. wyprowadzenie jej z Chodakowa i poprowadzenie przez niemal niezamieszkałe tereny tzw. glinianek w okolicach Plecewic – informuje burmistrz.
Kopię stanowiska władz miasta przekazano także posłowi ziemi sochaczewskiej Maciejowi Małeckiemu.
UM
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis