
Od tego tygodnia nastąpią zmiany w systemie obsługi mieszkańców korzystających z usług Urzędu Miejskiego. Teraz zdecydowaną większość spraw będzie można załatwić na parterze, w rozbudowanym o dodatkowe stanowiska Biurze Obsługi Klienta (BOK) i Biurze Podawczym.
Mieszkańcy już od poniedziałku 8 czerwca nie muszą chodzić po piętrach, szukać odpowiedniego wydziału, gdyż wszystkie wnioski, podania, wyjaśnienia i pomoc w wypełnieniu dokumentów uzyskają w BOK. Jak mówi Andrzej Wierzbicki, sekretarz miasta, ma być sprawniej, łatwiej i szybciej. Zmiany mają poprawić komfort, czas i jakość obsługi, a także bezpieczeństwo mieszkańców.
Łatwiej i sprawniej
Wprowadzając je, ratusz ma na względzie doświadczenia ostatnich trzech miesięcy, gdy z przyczyn sanitarnych obsługa mieszkańców odbywała się tylko na parterze, i jedynie w ograniczonym zakresie.
– Oczywiście wszyscy liczymy, że wirus będzie ustępował, ale nikt nie zagwarantuje, że nie dojdzie do powtórki sytuacji z marca, do ponownego zamknięcia urzędów, sądów, administracji skarbowej. Z tego powodu robimy wszystko, aby nawet przy wzroście liczby zachorowań i powrocie obostrzeń sanitarnyc zapewnić naszym mieszkańcom dostęp do pełnego wachlarza usług świadczonych przez urząd – dodaje Andrzej Wierzbicki.
Od 8 czerwca w miejscu obecnego Biura Obsługi Klienta – naprzeciw wejścia do UM – znajdą się cztery nowe stanowiska, a obsługą mieszkańców zajmą się pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska, Wydziału Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia, Referatu Podatkowego oraz Referatu Obsługi Inwestora i Działalności Gospodarczej.
Natomiast pomieszczenia dotychczas zajmowane przez kasę zajmie Biuro Podawcze, przyjmujące wszelkie pisma, podania i wnioski, udzielające informacji o sposobie załatwiania spraw w Urzędzie. Z kolei obok Biura Podawczego znajdą się dwa stanowiska do obsługi mieszkańców, chcących skorzystać z pomocy pracowników pozostałych wydziałów, które na parterze nie będą miały swych delegatur. Mieszkaniec poprosi w Biurze Podawczym o rozmowę z pracownikiem danego wydziału, ten zejdzie na dół, a jeśli trzeba będzie zajrzeć do dokumentacji lub map, zaprosi mieszkańca do biura. Po zakończonej obsłudze urzędnik odprowadzi go do BOK.
Zamkną kasy
Kolejna nowość to likwidacja kas. Jak podkreślają pracownicy urzędu, już teraz wszelkich płatności gotówkowych można dokonywać bez żadnych kosztów w oddalonym o kilkadziesiąt metrów Banku Spółdzielczym przy ulicy Reymonta. W banku oraz jego filiach każda wpłata dokonywana przez osobę fizyczną na konto ratusza, na indywidualne subkonto podatkowe czy śmieciowe – zwolniona jest z opłat. Wpłacający musi podać kwotę oraz numer rachunku, na który chce przelać pieniądze. Informacje o indywidualnym numerze subkonta podatkowego i śmieciowego mieszkańcy znajdą w korespondencji przesyłanej przez Urząd Miejski. A ten planuje zakup i montaż w holu wpłatomatu, aby była możliwość wnoszenia opłat na miejscu.
Przypomnijmy, że proces przenoszenia coraz większej liczby usług do BOK trwa od lat. Na parterze UM można m.in. załatwić wszystkie sprawy z zakresu stanu cywilnego i spraw obywatelskich. Odbierzemy tu akt ślubu, akt urodzenia dziecka, akt zgonu, odbierzemy dowód osobisty, dokonamy zameldowania lub wymeldowania spod konkretnego adresu, a także potwierdzimy profil zaufany ePUAP. Dodajmy, że cały BOK od lat jest w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
opr. Jerzy Szostak
Fot.: Jerzy Szostak
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis