
Rada Powiatu w Sochaczewie udzieliła Zarządowi Powiatu absolutorium z wykonania budżetu za ubiegły – 2019 rok. Absolutorium to jeden z najistotniejszych ustawowych środków kontroli Rady Powiatu nad działalnością Zarządu. Rada ocenia pracę organu wykonawczego – Zarządu – w zakresie działalności finansowej powiatu.
Zarząd Powiatu przedstawia sprawozdanie finansowe za poprzedni rok oraz sprawozdania z wykonania budżetu. Komisja Rewizyjna bada je i przedstawia własny wniosek, proponując Radzie uchwalenie bądź nie, uchwały o absolutorium dla Zarządu. Dodatkowo wniosek absolutoryjny jest przedstawiany Regionalnej Izbie Obrachunkowej, która go opiniuje.
Pozytywna ocena
Istotny punkt XIV sesji Rady Powiatu w Sochaczewie, która odbyła się w ubiegły piątek 29 maja, stanowiło udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu. Punktem kulminacyjnym było zapoznanie się przez radnych z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczącą sprawozdania z wykonania planu dochodów i wydatków oraz opinią dotyczącą wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium.
Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu sochaczewskiego za 2019 rok i przedstawiła Radzie Powiatu wniosek o udzieleniu Zarządowi absolutorium.
Wykonanie budżetu zyskało też pozytywną opinię składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie zespół w Płocku. Uchwalony przez Radę Powiatu plan, po uwzględnieniu zmian w ciągu roku przewidywał realizację dochodów ogółem w wysokości 88 291 443,90 zł. Dochody wykonano w kwocie 94 028 695,55 zł, co stanowi 106,50 procent planu. W sprawozdaniach nie stwierdzono przekroczenia planu wydatków. Wykonane wydatki bieżące na koniec roku budżetowego nie są wyższe od wykonywanych dochodów bieżących, co oznacza, że zachowany został wymóg określony w art. 242 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
Po dyskusji nad uchwałą o udzielenie absolutorium nastąpiło głosowanie. Przy 19 głosach „za” i 1 „wstrzymującym” zostało ono udzielone Zarządowi Powiatu.
Rzetelna praca
Starosta Jolanta Gonta podziękowała radnym za okazane zaufanie, zapraszając ich jednocześnie do współpracy.
– Za nami kolejny rok wspólnej pracy dla dobra społeczności lokalnej. Zdając sobie sprawę z wielu ograniczeń, w tym finansowych, staraliśmy się jako Zarząd Powiatu, aby mieszkańcy powiatu sochaczewskiego byli usatysfakcjonowani z podejmowanych działań i pozytywnie ocenili funkcjonowanie administracji powiatowej, w tym realizację ustawowych zadań. Przeprowadzone inwestycje drogowe, oświatowe oraz działania związane z pomocą społeczną podejmowaliśmy rozważnie, analizując przede wszystkim potrzeby mieszkańców i dyscyplinę budżetową finansów powiatu sochaczewskiego – mówiła po sesji Jolanta Gonta, starosta sochaczewski.
Udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu oznacza, że budżet, w tym wydatki powiatu, realizowane były prawidłowo i nie budziły zastrzeżeń organów kontrolnych. Poprzez przyjęcie tej uchwały aprobuje się jednocześnie sprawozdanie z wykonania budżetu, choćby pod kątem poprawności rachunkowej. Ocena dla Zarządu Powiatu wyrażona w absolutorium jest jednocześnie oceną rzetelności pracy wydziałów i jednostek podległych powiatowi.
Starostwo Powiatowe
w Sochaczewie
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis