Strona główna Sochaczew Rowery i elektryczne auta

Rowery i elektryczne auta

72
0
PODZIEL SIĘ
W programie najbliższej sesji rady miejskiej pojawi się uchwała dotycząca Strategii Rozwoju Elektromobilności. Dokument wyznacza kierunki działań w tej dziedzinie do 2030 roku. W praktyce stwarza on samorządowi możliwość pozyskiwania środków zewnętrznych na realizację inwestycji z tym związanych.

Elektromobilność to stosunkowo nowe pojęcie. Jego istotą jest ogół zagadnień dotyczących stosowania i użytkowania pojazdów z napędem elektrycznym oraz niskoemisyjnym. Nadrzędnym celem opracowanej strategii jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza na terenie miasta, bowiem jednym z najistotniejszych czynników wpływających na jego złą jakość jest emisja spowodowana przemieszczaniem się mieszkańców pojazdami spalinowymi.

W Sochaczewie podjęto już działania z zakresu elektromobilności dotyczące komunikacji zbiorowej. W ubiegłym roku zakończyła się realizacja projektu „Sochaczewski Eko-bus”, w ramach którego miasto kupiło nowe autobusy (trzy elektryczne i dwa spełniające normy Euro 6), zainstalowano stanowiska ładowania autobusów elektrycznych i 26 wiat przystankowych z czego siedem zostało dodatkowo wyposażonych w stanowiska rowerowe. Ponadto w ramach projektu wdrożono rozwiązania z zakresu SmartCity: zainstalowano tablice dynamicznego rozkładu jazdy i biletomaty.

Ważnym elementem elektromobilności jest rozwój infrastruktury rowerowej. Sieć ścieżek rowerowych w naszym mieście sukcesywnie się rozrasta – aktualnie wynosi ponad 13 km. Strategia przedstawia kilka propozycji dalszego rozwoju w tym kierunku, m.in. budowę do 2030 roku ponad 10 km kolejnych dróg dla jednośladów. Zakłada też uruchomienie wypożyczalni rowerów miejskich. Wstępny plan to zakup 60 rowerów zlokalizowanych w sześciu stacjach.

Sednem elektromobilności jest jednak zamiana samochodów spalinowych na elektryczne. Ze względu na wysoki koszt takich nowoczesnych pojazdów ich liczba w Sochaczewie jest wciąż znikoma. Według danych Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego, w marcu 2020 roku, było zarejestrowanych jedynie 17 pojazdów elektrycznych. Skutkuje to tym, że dotychczas w Sochaczewie i jego najbliższych okolicach nie powstała żadna publiczna infrastruktura ładowania takich pojazdów. Właściciele aut elektrycznych wykorzystują prywatne ładowarki domowe. Strategia zakłada, że w ciągu najbliższych 10 lat to się zmieni. Dokument zawiera m.in. pięć propozycji lokalizacji na terenie Sochaczewa w sumie 18 publicznych ładowarek, o mocach 11 i 22 kW. Szacowany koszt wybudowania jednego stanowiska to ok. 15 tys. zł.

Warto podkreślić, że Strategia Rozwoju Elektromobilności nie jest dokumentem zawierającym skonkretyzowane plany budowy czy zakupu infrastruktury, lecz stanowi jedynie drogowskaz planowanych do 2030 roku przez samorząd miejski działań. Realizacja zadań inwestycyjnych będzie w dużej mierze uwarunkowana od pozyskiwania środków zewnętrznych w kolejnych latach.

UM