Strona główna Sochaczew Rusza budowa warsztatów kolejowych

Rusza budowa warsztatów kolejowych

191
0
PODZIEL SIĘ
Fot.: Koleje Mazowieckie

Już tylko od decyzji Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” zależy, kiedy rozpocznie się w Sochaczewie budowa zaplecza technicznego dla Kolei Mazowieckich. Mają one powstać na działce o powierzchni 6,5 hektara, znajdującej się na tyłach sochaczewskiej lokomotywowni.

Lecz zanim powstaną główne budynki warsztatów, spółka Stadler Service Polska – wykonawca inwestycji, musi najpierw przesunąć w inne miejsce przebiegający przez teren rów melioracyjny. Ten sam, który wypływa z okolic lasku Czerwonkowskiego, a następnie wpada do stawu w parku im. W. Garbolewskiego. Jak wynika z naszych informacji, zostanie on nie tylko poprowadzony w innym miejscu, ale na sporym odcinku będzie biegł ukrytym pod ziemią kanałem. A na to zgodę muszą wyrazić „Wody Polskie”. Podobnie jak na wybudowanie zbiornika retencyjnego, który ma powstać na terenie przyszłych warsztatów.

Samo zaplecze naprawcze ma być wybudowane do końca przyszłego roku, a jego budowa ma kosztować 20 milionów złotych. Będą w nich serwisowane pociągi Flirt – zamówione przez KM w 2018 roku w firmie Stadler.

W ramach mającej się rozpocząć inwestycji wybudowana zostanie hala serwisowa o łącznej powierzchni 2500 m kw. wyposażona w dwa tory serwisowe, magazyn, warsztat, pomieszczenie techniczne, zaplecze biurowo-socjalne, wraz z infrastrukturą torową, drogową oraz parkingiem.

Inwestycja jest tak zaplanowana, że w przyszłości warsztaty będzie można rozbudować. A tym samym dokonywać tam napraw nie tylko Flirtów, ale innych pociągów będących w dyspozycji przewoźnika.

Dodajmy, że KM nie posiadają zaplecza naprawczego, co z kolei stwarza spore problemy związane z utrzymaniem taboru, szczególnie w poziomie utrzymania P4, planowaniem napraw, czasochłonnością postępowań przetargowych, cenami, terminowością czy jakością tych napraw.

Właśnie brak własnych, nowoczesnych warsztatów naprawczych był powodem decyzji o rozbudowie istniejącej już w Sochaczewie Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru. Zdecydowały o tym nie tylko czynniki techniczne, ale i położenie: niedaleko Warszawy, tuż przy linii kolejowej E20, blisko autostrady i dworca kolejowego. Dodajmy, że w warsztatach pracę znajdzie ponad 500 osób.

Jerzy Szostak