Strona główna Uroda Dbanie o stopy w okresie lata

Dbanie o stopy w okresie lata

96
0
PODZIEL SIĘ

Na stopach spoczywa ciężar całego ciała. Jakakolwiek deformacja stóp lub ich dolegliwości mogą być źródłem długotrwałego cierpienia. Stopy muszą nam służyć do końca życia, warto więc poświęcić trochę czasu na ich pielęgnację, co zapobiegnie schorzeniom.

 Co może spotkać nasze stopy?

Grzybica – jest chorobą zakaźną wywoływaną przez grzyby chorobotwórcze. Rozwojowi grzybów sprzyja ciepłe i wilgotne podłoże, dlatego też częstym źródłem zakażenia są baseny, łaźnie publiczne oraz sauny. Tam koniecznie chodzimy w klapkach. Zakażeniu sprzyja pocenie się stóp, zaburzenia ukrwienia, niewygodne obuwie, otarcia naskórka. Objawami grzybicy są: łuszczenie się skóry (głównie na podeszwie i między palcami), zaczerwienienie, tworzenie się bąbli oraz swędzenie. Konieczna jest wizyta u lekarza dermatologa, który zastosuje właściwe leczenie. Terapia trwa zwykle wiele miesięcy. Nic nie chroni nas jednak przed kolejną infekcją. Aby nie doszło do zakażenia, należy dbać o higienę stóp.

Pęknięcie skóry stóp – występuje najczęściej na pięcie, podeszwie i dużym palcu. Ich powstanie wiąże się najczęściej z niedoborem wody i tłuszczu w skórze. Przyczyną mogą być również zaburzenia przemiany materii, starzenie skóry, podrażnienie, nadwaga, deformacja stopy oraz choroby skórne. Pęknięcia są często bardzo głębokie, mogą krwawić. Nie goją się one same, wymagają leczenia i regularnej pielęgnacji. Należy usuwać naskórek przy użyciu specjalnych narzędzi. Niezbędna jest domowa pielęgnacja poprzez codzienne kremowanie stóp odpowiednimi środkami. W przypadku głębokich pęknięć stosujemy maści na rany.

Opuchnięcia – spowodowane są długim staniem lub siedzeniem. Domowym sposobem pomocy jest ułożenie nóg powyżej poziomu serca i trzymanie ich tak chociaż przez kwadrans. Pomaga także zimna kąpiel stóp z dodatkiem lodu lub okład z lodu na łydki, kostki i stopy. Kobiety mające skłonności do opuchlizny, powinny w ciągu dnia zmieniać wysokość obcasów. Kupując buty, uważajmy, aby nie były za ciasne.

Odciski – główną przyczyną jest noszenie zbyt ciasnego obuwia. Pomaga systematyczne usuwanie zrogowaciałego naskórka. W poważniejszych przypadkach należy udać się do specjalisty w celu usunięcia odcisków.

Nadmierne pocenie się stóp – powodem jest nieprzewiewne obuwie, skarpetki czy rajstopy z tworzyw sztucznych oraz wewnętrzne zaburzenia organizmu. Niezwykle ważną rzeczą jest zachowanie szczególnej higieny, aby nie dopuścić do grzybicy. Stosujemy dezodoranty, sole do kąpieli stóp, pudry. Stopy dokładnie osuszamy.

Wrośnięty paznokieć – najczęściej występuje na dużym palcu. Paznokieć wnika w otaczającą go miękką skórę, tworzy się obrzęk, występuje bolesność a następnie stany zapalne. Powodem jest zbyt ciasne obuwie, niewłaściwe obcinanie paznokci. Zaleca się wygodne obuwie oraz obcinanie paznokci w linii prostej. Czasami konieczna jest interwencja chirurga.

Szczególne sposoby pielęgnacji stóp:

Aromaterapia: jej celem jest profilaktyka, leczenie oraz poprawa zharmonizowania sił samouzdrawiania. W preparatach stosowanych w aromaterapii znajdują się zapachy: eukaliptusowy, miętowy, mentolowy – zwalczają one zmęczenie i ciężkość nóg; olejki: cyprysowy, muszkatołowy i pomarańczowy (o właściwościach przeciwpotowych), lawendowy, rozmarynowy (na zmęczone stopy) mięty pieprzowej, eukaliptusa i rozmarynu (na zimne stopy). Głównym aromatem w pielęgnacji stóp jest olejek z drzewa herbacianego. Dzięki właściwościom antybakteryjnym, antywirusowym, przeciwgrzybiczym jest szczególnie przydatny do leczenia i profilaktyki stanów zapalnych i grzybic.

Lato jest okresem, kiedy nasze stopy są widoczne. Dbanie o ich ładny, zdrowy wygląd jest koniecznością. Lekkie, przewiewne obuwie pomaga w leczeniu i pielęgnowaniu defektów. Wskazane jest chodzenie po piasku na plaży. Gimnastykujemy w ten sposób stopy, pobudzamy receptory życiowe oraz wykonujemy naturalne złuszczenie zrogowaciałego naskórka. Namawiam do chodzenia po trawie, szczególnie pokrytej poranną rosą (przeciwdziała poceniu stóp). Chodząc boso, gimnastykujmy stopy. Chodzimy na palcach, piętach, przemiennie oraz na zewnętrznych krawędziach stóp.

Hanna Kasztelan

fot.pixabay

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułWarstwowa sałatka
Następny artykułCzas na bony turystyczne