Strona główna Powiat Uwaga na rowerzystów

Uwaga na rowerzystów

153
0
PODZIEL SIĘ

Praktycznie co osiemnasty wypadek, do jakiego doszło w ubiegłym roku w Polsce, był spowodowany przez rowerzystów.  Na polskich drogach w 2019 roku zginęło 257 cyklistów a 3999 zostało rannych. Do większości tych tragedii by nie doszło, gdyby cykliści znali i przestrzegali podstawowych zasad ruchu drogowego.

Prawdopodobnie już niedługo rowerzyści w ramach łagodzenia obostrzeń związanych z epidemią koronawirusa zostaną zwolnieni z obowiązku noszenia masek ochronnych. Co z kolei może spowodować prawdziwy wysyp cyklistów na polskie drogi. Tym bardziej, że pogoda sprzyja rowerowym wycieczkom. Jednak zanim wyruszymy na przejażdżkę, warto sobie przypomnieć obowiązujące zasad i przepisy ruchu drogowego, których musi przestrzegać rowerzysta. Jest to wskazane, gdyż policyjne dane dotyczące wypadków z udziałem rowerzystów są zatrważające.

Tragiczne statystyki

Według danych Komendy Głównej Policji w ubiegłym roku rowerzyści uczestniczyli w 4426 wypadkach drogowych, w których zginęło 257 rowerzystów i 1 pasażer roweru, a rany odniosło 3999 osób, z czego 3979 kierujących rowerami i 20 pasażerów. Z opublikowanego raportu wynika również, że rowerzyści byli w ubiegłym roku sprawcami 1626 przypadkach, w których zginęły 132 osoby, a 1555 osób doznało obrażeń ciała.

Jak podkreśla policja, w wypadkach spowodowanych przez rowerzystów było dwa razy więcej ofiar, niż w przypadku  tych z udziałem rowerzystów, ale spowodowanych przez kierowców samochodów. Dodajmy, że większość wypadków z udziałem cyklistów miała miejsce w obszarze zabudowanym – 3811. Natomiast poza takim terenem jedynie 615. Z tym jednak, że zginęły w nich 123 osoby, czyli co piąty wypadek z udziałem rowerzysty poza obszarem zabudowanym kończył się śmiercią. Jest to zatrważające, ponieważ w przypadku obszaru zabudowanego śmierć cyklistów odnotowano jedynie w co 28 wypadku. Horror jest tym większy, jeżeli dodamy, że rowerzyści stanowią jedynie 1 procent uczestników ruchu poza terenem zabudowanym.

Z danych policji wynika również, że największe zagrożenie dla ruchu kołowego stanowią osoby starsze, w wieku powyżej 60 lat, które były sprawcami prawie 26 procent wypadków. Druga grupa to dzieci w wieku 7-14 lat, te spowodowały 15 procent wypadków. A ich najczęstszą przyczyną było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu oraz przejazd rowerem przez przejście dla pieszych.

Dodajmy, że do wypadków z udziałem rowerzystów najczęściej dochodzi od kwietnia do października. Natomiast najbardziej niebezpiecznymi dniami dla miłośników dwóch kółek są sobota i niedziela.

 Nakazy i zakazy

Niewykluczone, że te przerażające statystyki wynikają z faktu, iż aby jeździć rowerem, nie musimy zdawać żadnego egzaminu. Co z kolei powoduje, że większość rowerzystów nie zna podstawowych przepisów ruchu drogowego.

Pamiętajmy o tym, że wsiadając na rower, nie stajemy się świętą krową, ale uczestnikami ruchu drogowego, a to z kolei nakłada na nas obowiązki i ograniczenia. Przepisy ruchu drogowego mówią, że rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Dodajmy, że rowerzysta korzystając z tzw. ciągu pieszo-rowerowego, musi zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Podobnie jest w przypadku jazdy po chodniku. Jazda nim jest dopuszczalna tylko w kilku przypadkach: gdy jadąc nim opiekujemy się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem, gdy szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Jazda po chodniku jest także dopuszczalna w związku z warunkami pogodowymi zagrażającymi bezpieczeństwu rowerzystów, takimi jak śnieg zalegający na jezdni, silny wiatr, ulewa, gołoledź lub gęsta mgła. We wszystkich wyżej wymienionych przypadkach rowerzysta, który jedzie chodnikiem lub drogą dla pieszych, ma obowiązek jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i zawsze ustępować miejsca pieszym. Pamiętajmy również o tym, że zabroniona jest jazda rowerem po przejściu dla pieszych, aby dostać się na drugą stronę ulicy.

Natomiast jadąc po ulicy, powinniśmy korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów. A jeśli nie ma na drodze ścieżki rowerowej, wtedy powinniśmy poruszać się jej poboczem, a jeżeli nie nadaje się ono do jazdy – jezdnią, ale możliwie blisko jej prawej krawędzi. Pamiętajmy także o tym, że przepisy zabraniają jazdy rowerów po drogach ekspresowych i autostradach. Podobnie jak jazdy obok innego rowerzysty. Z tym, że w tym przypadku jest wyjątek – jest to dopuszczalne w sytuacji, gdy taka jazda nie utrudnia poruszania się innym uczestnikom ruchu, albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. Prawo zabrania nam również czepiania się pojazdów, jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach. Zabronione jest także kierowanie rowerem pod wpływem alkoholu i środków odurzających. Podobnie, jak korzystanie podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.

 Bądź widoczny

Pamiętajmy także o tym, że przepisy dokładnie określają, jakie wyposażenie powinien posiadać rower. Chodzi przede wszystkim o światła. Nasz rower z przodu powinien posiadać co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej – może być światło migające. Natomiast z tyłu rower powinien mieć co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej. Do tego dochodzi jeszcze „co najmniej jeden skutecznie działający hamulec oraz dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku”.

Co prawda obowiązujące w Polsce przepisy, dotyczące jazdy rowerem, nie nakładają na nas obowiązku korzystania z kasków ochronnych i elementów odblaskowych. Należy jednak wziąć pod uwagę, że kask chroni głowę – część ciała najbardziej narażoną na urazy. Z kolei kamizelka odblaskowa, szelki odblaskowe, opaski, ułatwiają dostrzeżenie rowerzysty przez kierowcę, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych.

Niewykluczone, że wprowadzenie takiego obowiązku przyczyniłoby się do zmniejszenia wypadków z udziałem rowerzystów. Świadczy o tym chociażby to, że po wprowadzeniu obowiązku noszenia po zapadnięciu zmroku elementów odblaskowych przez pieszych poza terenem zabudowanym, liczba wypadków z udziałem tych uczestników ruchu spadła o 40 procent.

Jerzy Szostak

fot.pixabay