Strona główna Sochaczew miasto Zdążyć przed katastrofą

Zdążyć przed katastrofą

506
0
PODZIEL SIĘ

Wszystko wskazuje na to, że w ciągu najbliższych dwóch lat powinna rozpocząć się modernizacja rozsypującego się mostu przez Bzurę w ciągu ulicy Mostowej. Inwestycja ma być prowadzona wspólnie przez Starostwo Powiatowe, samorząd miejski i gminę Sochaczew.

Mająca ponad kilkadziesiąt lat przeprawa przez Bzurę w ulicy Mostowej jest już w takim stanie, że dalsza jej eksploatacja może doprowadzić do katastrofy budowlanej. A to z kolei spowodowałoby nie tylko utrudnienia dla mieszkańców Sochaczewa i gminy Sochaczew, ale również dla ruchu kołowego w całej północno-wschodniej części powiatu sochaczewskiego. Mieszkańcy tego terenu, aby dotrzeć na drugą stronę Bzury, musieliby korzystać z mostu w Kamionie lub w Sochaczewie w ciągu ulicy Płockiej. Jest jeszcze most w Witkowicach, ale ten nie jest dostosowany do tak dużej liczby pojazdów. Dlatego jedynym rozwiązaniem, które zapobiegnie paraliżowi komunikacyjnemu, jest konieczność przeprowadzenia generalnego remontu mostu w Chodakowie. A to oznacza, że w miejsce starej powstanie praktycznie nowa przeprawa.

 Odkładanie na półkę

O remoncie przeprawy w ulicy Mostowej mówi się od kilkunastu lat. I nie chodzi tylko o wybudowanie bezpiecznego przejścia dla pieszych, o które bez skutku apelują mieszkańcy. A to zostało zlikwidowane, gdyż mostowi groziło zawalenie, ze względu na duży ruch samochodów ciężarowych. Most miał zbyt małą nośność, aby mogły przez niego przejeżdżać jednocześnie dwa tiry. Aby nie dopuścić do uszkodzenia przeprawy, zdecydowano się na zwężenie jezdni, usuwając belki nośne, na których znajdował się chodnik. Dodajmy, że w tamtym czasie most należał jeszcze do miejskiego samorządu, który planował wybudowanie obok mostu kładki dla pieszych. Skończyło się jednak na planach.

Z chwilą utworzenia powiatów most oraz dochodzące do niego drogi przeszły na własność powiatu sochaczewskiego. Ale starostwo miało inne problemy komunikacyjne do rozwiązania, chociażby te z grożącymi katastrofą budowlaną mostami na Bzurze w Kozłowie Biskupim i Kozłowie Szlacheckim, czy rozpadającą się przeprawą na Utracie w ciągu ulicy Młynarskiej. To z kolei spowodowało, że przeprawa na Mostowej musiała czekać na lepsze czasy.

Te miały nadejść już kilka lat temu, gdy poprzednie władze powiatu złożyły wniosek do Ministerstwa Infrastruktury o przyznanie środków na remont mostu. Wniosek nie znalazł jednak uznania w oczach ministerialnych urzędników rządu PO-PSL. I znów plany remontu mostu, który był w coraz bardziej tragicznym stanie, trafiły na półkę.

 Konieczna współpraca

Kolejna szansa na ich realizację pojawiła się w 2018 roku. Wtedy to zawarto porozumienie pomiędzy Starostwem Powiatowym a samorządem Sochaczewa, o wspólnym opracowaniu dokumentacji technicznej modernizacji przeprawy. Miasto przeznaczyło na ten cel 64 575 zł.

Plan zakłada między innymi wybudowanie ciągów pieszych oraz remont samej konstrukcji przeprawy, co pozwoli na zwiększenie jej nośności. Zostanie również poszerzona sama jezdnia. Tak, aby mogły po niej przejechać jednocześnie dwa pojazdy, co obecnie jest utrudnione. Przy okazji remontu zostaną także przebudowane dojazdy do samego mostu. Jak wynika z naszych informacji, prace powinny się rozpocząć najpóźniej w 2021 roku. Ale musi być spełniony kolejny warunek wynikający z braku w budżecie starostwa środków potrzebnych na remont mostu. A ten, aby doszedł do skutku, powinien zostać wsparty przez miasto i gminę Sochaczew. Jak wynika z naszych informacji, miejski samorząd jest skłonny współfinansować modernizację i środki na ten cel mają się znaleźć w przyszłym budżecie Sochaczewa. Pomoc starostwu rozważa także gmina Sochaczew.

Decyzja o pomocy finansowej przebudowy przeprawy w ciągu ulicy Mostowej zależy od naszych radnych. Gdyby zgodzili się na prośbę starostwa, to potrzebne na ten cel środki zostaną zapisane w przyszłorocznym budżecie gminy – powiedział nam Mirosław Orliński, wójt gminy Sochaczew.

Gdyby doszło do porozumienia, to połowa środków potrzebnych na przebudowę mostu pochodziłaby z budżetów starostwa, miasta i gminy. Natomiast pozostałe fundusze powiat pozyskałby z krajowego programu budowy mostów.

Jerzy Szostak

Fot.: Archiwum Expressu Sochaczewskiego