Strona główna Edukacja Poznawanie świata z Erasmusem

Poznawanie świata z Erasmusem

183
0
PODZIEL SIĘ

Program Erasmus Plus zaczyna coraz częściej trafiać do szkół podstawowych. Pomysł ten z powodzeniem sprawdził się już wcześniej w gimnazjach i szkołach średnich. Teraz coraz więcej szkół podstawowych rozpoczyna realizację współpracy edukacyjnej z innymi krajami, które przyłączyły się do Erasmusa. Program jest bardzo atrakcyjny dla najmłodszych i ułatwia poznawanie odmiennych kultur i języków obcych w formie bezpośredniej.

Jedną ze szkół, która aktywnie przystąpiła już 1 września do dwuletniego Projektu Erasmus Plus European Students Collaborative Coop, jest Szkoła Podstawowa im. Fryderyka Chopina w Brochowie.

– Głównym celem projektu jest zwiększenie kompetencji przedsiębiorczych uczniów, promowanie społecznej i edukacyjnej wartości europejskiego dziedzictwa kulturowego i jego wkładu w tworzenie miejsc pracy – mówi Monika Jędraszczak, nauczyciel języka angielskiego i jedna z koordynatorek w SP w Brochowie.

Nie tylko nauka

W projekcie Erasmus Plus Szkoła Podstawowa im. Fryderyka Chopina w Brochowie współpracuje z placówkami – Dimotiko Scholeio Neas Karyas z Grecji, Scoala Gimnaziala Racovita z Rumunii, I.C. Montechiarugolo z Włoch oraz Escola Rosa Oriol z Hiszpanii.

– Przez najbliższe dwa lata uczniowie podejmą działania mające na celu wprowadzenie idei przedsiębiorczości. Komisja dokonała już rekrutacji wśród nich, biorąc pod uwagę kryteria zawarte w regulaminie. Pod uwagę wzięto nie tylko osiągnięcia edukacyjne ucznia, ale także jego zaangażowanie w pracę na rzecz szkoły i środowiska lokalnego, własną prezentację oraz opinię wychowawcy – dodaje druga z koordynatorek Martyna Drejza, nauczycielka języka niemieckiego.

Wybrani przez komisję uczniowie odwiedzą szkoły partnerskie. Każda z placówek, która podjęła się współpracy, będzie gospodarzem dla wszystkich uczestników projektu. Zatem uczniowie z terenu gminy Brochów nie tylko wyjadą do Grecji, Rumunii, Włoch i Hiszpanii, ale też sami będą gościć u siebie swoich rówieśników.

– Będzie to doskonała okazja do sprawdzenia swoich umiejętności komunikowania się oraz przełamania barier społecznych i językowych. Zwykle bezpośrednia rozmowa w obcym języku nastręcza najwięcej problemów. Jednak w bardzo młodym wieku te bariery szybciej się pokonuje – stwierdza Monika Jędraszczak.

Stworzą własne firmy

Zanim jednak uczniowie wyruszą w podróż, podejmą się założenia swojego biura podróży. Członkowie tego biura muszą pomóc szkołom przed każdym wyjazdem obliczyć koszt wizyty, organizacji i atrakcji. Swoimi informacjami i wskazówkami każda szkoła będzie się dzielić na utworzonym blogu,   platformie Twinspace i serwisie społecznościowym.

– Oprócz wyjazdów na uczniów czeka wiele akcji na terenie szkoły i w środowisku lokalnym. Poznają pracę lokalnych przedsiębiorców w swoim kraju, którzy podzielą się swoją historią biznesową, poznają zasady tworzenia firmy oraz jej prowadzenia. Zanim jednak zaczną tworzyć własne firmy, będą wyszukiwać informacje i dowiedzą się, jak działają spółdzielnie w całej Europie. Wszystkie te działania mają na celu utworzenie i prowadzenie przez uczniów własnej, fikcyjnej firmy, a także wypromowanie jej w środowisku lokalnym. Na zakończenie projektu każda szkoła zaprezentuje specyfikację oraz osiągnięcia swojej firmy. Przez cały czas trwania projektu uczniowie będą ze sobą w stałym kontakcie – przedstawia czekające zadania koordynatorka, dodając, że cały program został przez nauczycielki samodzielnie napisany, a nie przez ekspertów zewnętrznych.

Innowacyjna nauka

Do programu Erasmus Plus zdecydowała się przystąpić również (od 1 października) Szkoła Podstawowa im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Wyszogrodzie. Będzie współpracować ze szkołami elementarnymi z   Chorwacji i Włoch.

– Planujemy wyjazdy zarówno kadry nauczycielskiej, jak i uczniów do szkół partnerskich. Projekt „Innowacyjne metody nauczania języków obcych z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej” zakłada niwelowanie różnic i rozbieżności w nauczaniu uczniów z niepełnosprawnością, naukę i wymianę doświadczeń, poznanie szerokiego wachlarza metod aktywizujących stosowanych w pracy z naszymi uczniami, naukę i rozwój kadry pedagogicznej oraz podniesienie świadomości europejskiej i wzmocnienie więzi europejskich – zaznacza Bogumiła Jasińska, dyrektor SP w Wyszogrodzie. – Cała społeczność szkolna poszerzy swoją wiedzę, jak i horyzonty, mając świadomość wzajemnego przenikania się kultur, podobieństw i różnic między krajami tej samej wspólnej Europy.

Na ile pomysły edukacyjne sprawdzą się, okaże się w trakcie realizacji. Póki co zarówno uczniowie, jak i nauczyciele języków obcych w obu placówkach są pełni zapału.

Bogumiła Nowak

Fot. SP Wyszogród

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułUrodziny w Żelazowej Woli
Następny artykułNagrodzą twórców