Strona główna Kultura Dziesięć dni pełnych tańca

Dziesięć dni pełnych tańca

344
0
PODZIEL SIĘ

Od 21 do 31 sierpnia w Sochaczewie trwał I Międzynarodowy Festiwal Teatralny Unity, projekt oparty na potencjale lokalnych środowisk Sochaczew i jego okolic, jak również na wymianie i współpracy międzynarodowej z partnerami z Czech (Cooltour, Ostrava), Słowacji (PST – Contemporary Dance Space, Kosice) oraz Węgier (Ziggurat, Budapeszt).

Impreza ta, choć dość specyficzna, bo oparta tylko na tańcu, muzyce i pantomimie, trafiła w gusta publiczności. Zaprezentowane zostały różne techniki tańca i gestu. Na tym tle wspaniale pokazał się zespól Teatru Maska, który przygotował spektakl premierowy sztuki „Hamlet no more” w reżyserii Dawida Żakowskiego. To nowoczesna wersja klasycznej sztuki o Hamlecie we współczesnych czasach, pełna emocji i silnej ekspresji.

Każdy jest Hamletem

Licznie zgromadzona publiczność 22 sierpnia w SCK w Boryszewie entuzjastycznie przyjęła ten spektakl. Nawiązujący do współczesnych dramatów z naszego życia. Zdaniem jego twórców każdy z nas może mieć dylematy podobne do Hamleta lub Ofelii.

Świetnie zostały przyjęte też przez sochaczewską publiczność dwa spektakle tańca współczesnego, zaprezentowane 26 sierpnia na scenie SCK w Boryszewie – w reżyserii Eweliny Sobieraj – „2 brown to be polish” i „Cappucino”. Pierwszy był popisem solowym Magdaleny Agaty Wójcik, poruszał temat przynależności kulturowej, a także walki ze stereotypami, odmiennością narodową oraz sprzeciwem wobec rasizmu. Drugi z kolei przedstawiał wzajemne relacje w przyjaźni. Wykonanie, reżyseria i choreografia przygotowana została przez Magdalenę Agatę Wójcik i Ewelinę Sobieraj.

Jednym z większych wydarzeń festiwalu był koncert Muzyki Filmowej Orkiestry Kameralnej Camerata Mazovia, który odbył się 25 sierpnia w Boryszewie. Połączony został on z występem performerów – uczestników Unity. Tancerze zaprezentowali własne choreografie, w dużej mierze oparte na improwizacji. Orkiestra pod dyrekcją Artura Komorowskiego zaprezentowała m.in. „Taniec Eleny” Michała Lorenca z filmu „Bandyta”, „Wokalizę” Wojciecha Kilara oraz kilka znanych motywów z filmów zagranicznych, m.in. muzykę Hanza Zimmera z filmu „Piraci z Karaibów”. Koncert uzupełniony został wizualizacjami opartymi na przedwojennych fotografiach Sochaczewa.

Rzeczna pantomima

Na finał warsztatów artystycznych, które odbywały się podczas festiwalu, 29 sierpnia zaprezentowane zostało wielkie plenerowe, nocne widowisko „River Show” na bulwarach nad Bzurą. Przybyli tam licznie mieszkańcy, aby obejrzeć inscenizację ekologiczną na temat walki o czyste wody.

– Sztuka ta okazała się bardzo aktualna i na czasie. Czystość wody to temat, który jak pokazały ostatnie dni, jest nieprzemijający, biorąc pod uwagę ostatnie dni i tę wielką awarię w Warszawie – zauważyła pani Alicja, uczestnik widowiska.

Następnego dnia, 30 sierpnia przygotowane zostały przez uczestników Unity zabawy i gry teatralne w Parku im. Garbolewskiego. Choć żar lał się z nieba, to jednak rodziny z dziećmi przybyły na piknik.

Festiwal odbył się dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Sochaczew oraz rządów Czech, Słowacji, Węgier i Polski.

Bogumiła Nowak

Fot. Iza Strzelecka (SCK)