Strona główna Sochaczew miasto Most łączy i dzieli

Most łączy i dzieli

296
0
PODZIEL SIĘ

Im bliżej budowy nowej przeprawy przez Bzurę, tym więcej kontrowersji wzbudza jego ewentualna lokalizacja. Część mieszkańców ulicy Staszica już zapowiada, że nie dopuści do jego budowy w okolicy istniejącej kładki na Bzurze.

O konieczności budowy kolejnego mostu w Sochaczewie mówiło się od lat. Pierwsze plany jego budowy pojawiły się za czasów poprzedniego burmistrza. Jednak poza mówieniem o konieczności powstania nowej przeprawy, która by rozładowała ruch na istniejącym już moście, nie podjęto żadnych działań zmierzających do realizacji tej inwestycji. Przełom nastąpił w lutym 2018 roku.

Wąskie gardło

Wtedy w Kramnicach Miejskich odbyło się wspólne posiedzenie trzech rad – powiatu, miasta i gminy Sochaczew, na którym podpisano wspólną deklarację o budowie nowej przeprawy.

Podczas spotkania podano również ewentualne lokalizacje nowej przeprawy, mającej połączyć nie tylko prawo- i lewobrzeżny Sochaczew, ale także dwie części gminy oraz umożliwić mieszkańcom innych samorządów lepszy dojazd do Sochaczewa.

Z przedstawionych wówczas wyników badań wynikało, że najlepszym miejscem do budowy nowego mostu są okolice kładki na Bzurze. Miałby się on znajdować w odległości 200 – 300 metrów od niej w kierunku centrum Sochaczewa. Oznaczałoby to, że ruch tranzytowy z mostu byłby kierowany z ulicy Gawłowskiej w ulicę Staszica. Okazuje się, że przeciwko takiej lokalizacji protestują mieszkańcy posesji położonych przy tej ulicy. Część z nich już zapowiada, że nie dopuści do tego, aby przeprawa została wybudowana w tym miejscu.

Nie wyobrażamy sobie, aby coś takiego miało powstać w tym miejscu. Tej lokalizacji nikt z nami nie konsultował. A tymczasem to my, mieszkańcy, powinniśmy mieć w tej sprawie decydujące zdanie. Nie jesteśmy przeciwko budowie nowej przeprawy, ale ulica Staszica jest za wąska, aby przyjąć na siebie taki potok pojazdów. Spowoduje to, szczególnie w godzinach szczytu, korkowanie się drogi w obydwu kierunkach. Na dodatek zjazd z przeprawy zaplanowano praktycznie na wysokości szkoły podstawowej, co negatywnie wpłynie na bezpieczeństwo uczących się tam dzieci – mówią nasi rozmówcy. Według nich najlepszym rozwiązaniem byłoby usytuowanie przeprawy na przedłużeniu odcinka Staszica biegnącego od skrzyżowania z Al. 600-lecia i Trojanowską. Czyli w miejscu, gdzie przed wojną istniała drewniana przeprawa.

Nie ma obaw

Jak wynika z naszych informacji, obawy mieszkańców na tym etapie inwestycji, gdy nie ma nawet sporządzonej wstępnej koncepcji przeprawy, są przedwczesne. W dodatku Starostwo Powiatowe w Sochaczewie wielokrotnie podkreślało, że w sprawie inwestycji zostaną przeprowadzone konsultacje społeczne.

Dlatego przypominamy, że sama koncepcja oraz projekt budowy, który wykona firma Promost Consulting, mają powstać do 2021 roku. I w tym czasie zostaną przeprowadzone konsultacje. Natomiast sama budowa przeprawy rozpocznie się w 2022 roku i potrwa dwa lata.

Dodatkowo tak duża inwestycja wymaga nie tylko opracowania koncepcji, ale również uzyskania szczegółowych uzgodnień z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej wykupów gruntów, ustalenia prawa do nich, wykonania badań gruntu, oceny geologicznej, raportu środowiskowego, projektów technicznych, planu organizacji ruchu itd. A tylko uzyskanie decyzji środowiskowej może zająć od roku do dwóch lat.

Jerzy Szostak

Fot. UM Sochaczew