Strona główna Sochaczew miasto Do Warszawy trolejbusem

Do Warszawy trolejbusem

296
0
PODZIEL SIĘ

Budowa nowego, szybkiego połączenia komunikacyjnego pomiędzy Warszawą a Sochaczewem wchodzi w kolejny etap. Dla realizacji inwestycji na terenie miasta mają być wykorzystane między innymi tereny zarezerwowane do tej pory pod budowę trasy Północ – Południe. 

 – Zostało już sporządzone studium wykonalności inwestycji. A to wskazało nam najbardziej optymalne rozwiązanie, jakie powinniśmy zastosować przy realizacji tej inwestycji – powiedział nam Paweł Białecki, wicestarosta powiatu warszawskiego zachodniego. Przypomnijmy, że właśnie z inicjatywy władz tego powiatu doszło do zawarcia porozumienia pomiędzy samorządami, przez które ma przebiegać nowa trasa komunikacyjna.

Ekologiczny transport

Początkowo planowano budowę nowej linii kolejowej. Jednak ta koncepcja upadła ze względu na olbrzymie koszty, jakie trzeba byłoby ponieść przy realizacji tego rozwiązania. Następnie pojawił się pomysł budowy tarasy dla szybkiego połączenia autobusowego pomiędzy Warszawą i Sochaczewem. W myśl tych planów, miały się one poruszać po specjalnie wybudowanej dla nich trasie, przebiegającej m.in. przez Chodaków, Kampinos i Leszno.

– Jednak, jak wykazało studium wykonalności, najlepszym rozwiązaniem nie tylko pod względem ekonomicznym byłaby budowa specjalnej trasy dla trolejbusów. Z tym, że mówimy o ich nowoczesnej wersji, zasilanej poprzez szynę umieszczoną w nawierzchni drogi – wyjaśnia Paweł Białecki. Jak mówi, rozwiązanie to pozwala na uniknięcie kosztownych przebudów skrzyżowań nowej trasy z istniejącymi już drogami.

Wybranie tego wariantu pozwala także na rezygnację z budowy odgałęzień na przykład do Błonia. Trolejbus, który poruszałby się po głównej trasie za pomocą energii elektrycznej pobieranej z szyny, przy okazji ładowałby również akumulatory. Dzięki temu mógłby poprzez istniejący już układ komunikacyjny dojeżdżać do Błonia, a następnie powrócić na trasę. Jak dodaje starosta, wybór trolejbusów to także dbałość o ekologię, co ma olbrzymie znaczenie, ponieważ część trasy będzie przebiegała w otulinie Puszczy Kampinoskiej.

Pętle w Sochaczewie

Jak poinformował nas Paweł Białecki, ze względu na wysokie koszty związane z realizacją inwestycji, które sięgają prawie pół miliarda rada złotych, inwestycja ma być realizowana w oparciu o środki unijne. W ich znalezieniu ma pomóc Ministerstwo Rozwoju.

Część pozyskanych środków zostanie przeznaczonych na budowę trasy na terenie Sochaczewa, gdzie przewidziano dla trolejbusów dwie pętle. Pierwsza z nich ma zostać usytuowana na terenie, gdzie planowana jest budowa trasy Północ -Południe i docierać nią do dworca PKP.

Dodajmy, że przy okazji wzdłuż trasy dla trolejbusów zostanie wybudowana także ulica dla samochodów. Po dotarciu do dworca, trolejbusy ulicami: Piłsudskiego, Aleją 600-lecia i Chopina znów powrócą do głównej trasy na Warszawę, która ma być usytuowana na terenie gminy Sochaczew. Natomiast druga pętla przez miasto ma być poprowadzona ulicami: Chopina, Al. 600-lecia, Warszawską, Gawłowską, Mostową, Chodakowską i Chopina.

Jerzy Szostak

Fot.: autobusczerwony.blox.pl