Strona główna Sochaczew miasto Rusza sochaczewski eko-bus

Rusza sochaczewski eko-bus

431
0
PODZIEL SIĘ

Dostawca dwudziestu sześciu nowych wiat przystankowych i stojaków rowerowych jest już znany. Za tę część zamówienia ratusz zapłaci ponad 250 tysięcy. Za kilka dni powinniśmy poznać także dostawców dwóch biletomatów i pięciu elektronicznych tablic wyświetlających w czasie rzeczywistym rozkład jazdy autobusów ZKM. Projekt „Sochaczewski Eko-Bus”, o wartości prawie 10 mln złotych, zaczyna zmieniać oblicze sochaczewskiej komunikacji miejskiej, a to dopiero początek znacznie większych zakupów.

„Sochaczewski Eko-bus” to osiem elementów, które mają poprawić jakość komunikacji miejskiej, sprawić by stała się bardziej ekologiczna, zachęcić do zostawiania samochodów w garażach. Cały projekt rozłożony jest na lata 2018-2019. Na jego wdrożenie samorząd zdobył 7,8 mln zł dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego i budżetu państwa. Eko-bus to m.in. nowe wiaty przystankowe, zakup pięciu autobusów (w tym trzech elektrycznych), wykonanie stanowisk do ładowania autobusów elektrycznych, budowa ścieżki rowerowej łączącej tę biegnącą zza Bzury ze ścieżką w ulicy Staszica, montaż biletomatów i elektronicznych tablic z rozkładem jazdy.
Wiaty w chopinowskim stylu
Pod koniec lipca informowaliśmy o ogłoszonym przez burmistrza przetargu na dostawę i montaż wiat przystankowych oraz stojaków rowerowych. Wystartowały w nim trzy firmy, a najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Arret z Zabrza (251,2 tys. zł). Na ich montaż firma ma czas do końca października.
Na nasze ulice trafi dziewiętnaście wiat o długości czterech metrów, sześć pięciometrowych ze stojakami na dwa rowery (to m.in. przystanki młyn Repsza, cmentarz komunalny, Chodaków PKO, ERG, Energomontaż) oraz jedna wiata długa na osiem metrów i stojakiem rowerowym na pięć stanowisk, która stanie przy szpitalu powiatowym. Siedem wiat ustawionych będzie przy alei 600-lecia, cztery znajdą się na ulicy 15 Sierpnia, po trzy na ul. Sienkiewicza i Trojanowskiej, dwie w ul. Piłsudskiego, a po jednej zobaczymy na ulicach Gawłowskiej, Inżynierskiej, Łuszczewskich, Batalionów Chłopskich, Chodakowskiej, Młynarskiej i Chopina. Na każdej znajdzie się motyw klawiatury fortepianu nawiązujący do związków ziemi sochaczewskiej z postacią Fryderyka Chopina.
Dodatkowo ARRET zamontuje trzy stojaki rowerowe zachęcające mieszkańców do przesiadania się z samochodów w komunikację miejską. Zobaczymy je na placu Kościuszki, placu świętego Dominika oraz przy wieży ciśnień, obok wjazdu na parking.

Biletomaty i e-bilet
Kolejny istotny element „Sochaczewskiego Eko-busa” to montaż dwóch biletomatów stacjonarnych przy stacji PKP i na placu Kościuszki oraz uruchomienie stanowiska do produkcji i sprzedaży biletów okresowych – plastikowych kart z chipem. Ma ono powstać w biurze ZKM przy al. 600-lecia.
– Automaty mają doładowywać elektroniczne bilety okresowe oraz sprzedawać papierowe bilety jednorazowe. Zapłacimy w nich bilonem, banknotami oraz stykowymi i zbliżeniowymi kartami płatniczymi Mastercard czy Visa. W automacie sprawdzimy też ważności biletu okresowego, a jeśli ktoś go ukradnie i zgłosimy ten fakt w ZKM, biletomat zatrzyma taką kartę przy próbie użycia – mówi zastępca burmistrza Dariusz Dobrowolski.
Automat będzie posiadał oznakowanie tekstowe i graficzne przyjazne dla osób niedowidzących. Obsługa odbywać się będzie w języku polskim, angielskim i niemieckim przez ekran dotykowy.
To sprzęt, który ma pracować całą dobę przez cały rok, w upał i w czasie mrozów, zapewniać bezawaryjne działanie przy co najmniej 400 operacjach na dobę. Urządzenia będą w stałym kontakcie z bazą ZKM, tj. powiadomią system centralny o awarii, próbie otwarcia obudowy, konieczności dołożenia papieru do druku biletów czy braku bilonu do wydawania reszty. Na dostarczenie, montaż i ich uruchomienie wykonawca będzie miał czas do 31 października. Firma przeszkoli także pracowników ZKM w ich obsłudze.

E-bilet
Jedną z podstawowych funkcji biletomatu będzie możliwość doładowania elektronicznego biletu okresowego, np. miesięcznego. E-bilet mający kształt karty bankomatowej, wyposażony w chip, z nadrukowanym numerem, imieniem, nazwiskiem i zdjęciem jego posiadacza, wykonamy „od ręki” w biurze ZKM. Sprzęt niezbędny do wytworzenia e-biletu znajdzie się w Punkcie Personalizacji i Sprzedaży Kart do którego, w ramach projektu „Sochaczewski Eko-Bus”, ratusz zakupi m.in. komputer, aparat, skaner, termiczną drukarkę kart oraz czytnik i programator zapisujący dane posiadacza karty we wbudowanym w nią chipie. W punkcie będzie można zgłaszać zgubienie e-biletu, co oznacza jego zablokowanie, a gdyby ktoś chciał użyć karty w biletomacie – jej automatyczne zatrzymanie.
– Po wprowadzeniu e-biletów, zamiast comiesięcznych wizyt w kasie ZKM, wystarczy jedna. Potem kartę doładujemy w biletomacie. Na początku do ZKM trafi tysiąc kart gotowych do zaprogramowania. Co istotne, system ma uwzględniać ulgi wynikające z Sochaczewskiej Karty Mieszkańca, a warto przypomnieć, że jej posiadacze korzystają z piętnastoprocentowej zniżki – zaznacza Dariusz Dobrowolski.
Do kontroli e-biletów ZKM otrzyma trzy czytniki. Sprawdzanie będzie polegało na zbliżeniu karty do czytnika, a ten poinformuje kontrolera, czy jest ona ważna, nieważna, a może zastrzeżona przez właściciela, który ją zgubił.

Pięć elektronicznych tablic
Kolejny element projektu (przetarg już ogłoszono) to montaż pięciu elektronicznych tablic wyświetlających informacje o godzinie odjazdu najbliższych 4-5 autobusów. Nasz ZKM posiada system lokalizacji autobusów LiveBus i dane wyświetlane na tablicach będą pochodzić właśnie z niego. LiveBus śledzi na bieżąco ruch autobusów, a do ustalenia ich dokładnej lokalizacji wykorzystuje satelitarny system GPS. Dzięki niemu dyspozytor ZKM wie, z dokładnością do kilku metrów, gdzie obecnie znajduje się każdy pojazd i za ile minut trafi na konkretny przystanek.
Tablice informacji pasażerskiej staną przy dworcu PKP, na placu Kościuszki, przy szpitalu powiatowym, na przystanku przy ulicy Traugutta (obok parku) oraz w Chodakowie przy tzw. okrąglaku.
– Budujemy coś na lata, dlatego zamawiane przez nas urządzenia mają być funkcjonalne, nowoczesne, ale i proste w obsłudze. Tablice mają zawierać np. czujnik natężenia światła, który automatycznie dobierze intensywność świecenia w zależności od warunków pogodowych i pory dnia. Myślimy też o osobach niepełnosprawnych, dlatego każda z tablic zostanie wyposażona w moduł syntezatora mowy w języku polskim. Po naciśnięciu przycisku osoba niewidząca usłyszy, która jest godzina i ja ile minut z przystanku odjedzie autobus konkretnej linii. W godzinach nocnych operator ZKM będzie mógł zdalnie wyłączyć tę funkcję, by nie zakłócać ciszy nocnej, a żartownisiów nie prowokować do zabawy – mówi zastępca burmistrza Dariusz Dobrowolski.
Tablice z dynamicznym rozkładem jazdy mają być zamontowane i uruchomione najpóźniej w połowie grudnia.

sochaczew.pl