Strona główna Powiat Wolą internet niż bank i urzędy – zmiany w gminnych e-usługach

Wolą internet niż bank i urzędy – zmiany w gminnych e-usługach

129
0
PODZIEL SIĘ

W gminach powiatu sochaczewskiego, wymogiem administracyjnym wymuszonym przez Unię Europejską na krajach członkowskich, stało się wprowadzenie elektronicznych usług w sferze podatków i opłat lokalnych. Takie usługi gminy wprowadzały przez cały 2017 rok. Program był współfinansowany ze środków unijnych. Teraz przyszedł czas na ocenę satysfakcji klientów korzystających z e-usług. Akcja ankietowa trwała w okresie wakacji.

„Szanowny Kliencie, celem ankiety, którą Państwu udostępniamy jest pomiar satysfakcji Klienta Urzędu Gminy w zakresie e-usług dotyczących podatków i opłat lokalnych. Założeniem przeprowadzenia badania jest poprawienie jakości obsługi” – informowały na swoich stronach i ulotkach w gminie poszczególne urzędy.
Badanie satysfakcji klientów jest wymogiem wynikającym z programu unijnego, w którym zaznaczono konieczność sprawdzenia, jak klienci odnoszą się do oferowanych im e-usług.

Szybka weryfikacja

Ankiety e-usług skierowane są do klientów urzędów korzystających z platformy ePUAP (konto urzędu) w zakresie podatków i opłat lokalnych. Jak wynika z danych, w większości z tych usług korzystają przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, najwięksi gminni płatnicy. Jednak takie konto może założyć sobie każdy, kto chce rozliczać się z podatków na platformie e-PUAP. Może to być osoba nieprowadząca żadnej działalności, a posiadająca dostęp do sieci. Konto może założyć sobie w urzędzie gminy, korzystając z pomocy urzędnika.
– Czasy są takie, że coraz większemu gronu mieszkańców nie chce się iść do urzędu czy banku i woli przekazywać płatności bez żadnego pośrednictwa i opłat. Jeśli ma się komputer w domu, to trwa to tylko chwilę. No i szybko jest weryfikowane. To ważne w przypadku płacenia opłat lokalnych i podatków – mówi Mirosław Orliński, wójt gminy Sochaczew.
Rozbieżności czasem wynikają ze zmieniających się przepisów, o czym nie zawsze są informowani na bieżąco płatnicy podatków, którzy czasem czegoś zapomną lub przez roztargnienie nie zauważą. Na platformie szybko są aktualizowane dane płatnicze.
– Dla mnie jako przedsiębiorcy jest to ważne, bo nie jestem w stanie cały czas śledzić zmian w podatkach, zwłaszcza tych wprowadzanych poza gminą, a nas obowiązujących. Człowiek czasem wyjeżdża, choćby na wypoczynek i po powrocie chce zapłacić, tak jak poprzednio. Kiedyś płaciłem w urzędzie lub banku, ale platforma jest szybsza i bardziej precyzyjna. W przypadku wątpliwości kontaktuję się z urzędnikiem i wszystko wyjaśniam. Unikam pośrednictwa banku oraz kilku wizyt w gminie – mówi jeden z przedsiębiorców z gminy Nowa Sucha.

Usługi na plus

Badanie było prowadzone w ramach projektu „Wdrożenie e-usług dla przedsiębiorców w oparciu o Zintegrowaną Platformę Systemów Dziedzinowych” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, którego celem było ocenienie jakości usług administracyjnych. W gminach zaproponowano standardowe ankiety, które były dostępne na stronach internetowych urzędów gmin, jak również w formie tradycyjnej, wydrukowane – do wypełnienia odręcznego.
Zaproszono zainteresowanych i korzystających z e-usług do odpowiedzi na pytania. Pytano m.in. o to, czy w ostatnim półroczu klienci korzystali z usług elektronicznych na platformie ePUAP, jak oceniają ich przydatność, czytelność, jakość i dostępność. Ankietowani proszeni byli o podanie, w jakim celu korzystają z e-usług i czy dana osoba jest osobą fizyczną, czy przedsiębiorcą. Na koniec poproszono o odpowiedź, czy poleciliby te usługi innym.
– W sumie wprowadzenie e-usług ułatwia nam pracę i z pierwszych sygnałów wiem, że klienci są z nich zadowoleni. Co prawda jest to nowość nie tylko dla nich, ale też nas jako urzędu i sporo trzeba się nauczyć przy obsłudze – oceniał po wprowadzeniu tej usługi Maciej Mońka, wójt gminy Nowa Sucha.
Pozytywną ocenę e-usługom wystawili też urzędnicy i samorządowcy w gminach: Sochaczew, Młodzieszyn, Brochów, Teresin i Iłów. Sprawę ułatwia fakt, że wprowadzono tam programy szerszej dostępności do sieci i tym samym wielu mieszkańców chętniej korzysta z możliwości regulacji wszelkich płatności drogą elektroniczną. Zwłaszcza starsi i mieszkający dalej od urzędu. Problemem jest jednak czasem awaryjność sieci np. spowodowana wichurą. Na to nie ma większego wpływu żaden urząd gminy.
Pełny raport z oceny e-usług zostanie niebawem przekazany, zarówno mieszkańcom, jak i urzędnikom unijnym.

Bogumiła Nowak
Fot.pixabay