Strona główna Porady prawne Zwrot towaru

Zwrot towaru

174
0
PODZIEL SIĘ

Kupiłam ostatnio piękne buty. Zapłaciłam za nie naprawdę sporo. Ani razu ich nie nałożyłam. Po przemyśleniu w domu tego zakupu stwierdziłam, że jednak były zbyt drogie i, że chciałabym je zwrócić. W sklepie jest napis, że zwrotów można dokonywać przez 30 dni. Okazało się jednak, że zgubiłam paragon. Czy to oznacza, że nie będę mogła dokonać zwrotu?

Marta G.

 Kwestia możliwości zwrotu towaru bez paragonu, była przez lata nieuregulowana i prowadziła do wielu nadużyć ze strony sprzedawców. Obecnie nie budzi żadnych wątpliwości fakt, że zwrot towaru bez okazania paragonu jest możliwy, ponieważ paragon nie jest jedynym środkiem, który pozwala na udowodnienie, że zakup został rzeczywiście dokonany. Są nimi również faktura, wyciąg z terminala (przy płatnościach bezgotówkowych), potwierdzenie transakcji z konta bankowego, oświadczenie o zagubieniu paragonu fiskalnego wraz z oświadczeniem dokonania zakupu, zeznania świadków, dokument gwarancji podbity przez sprzedawcę.

Uzależnienie możliwości zwrotu towaru od okazania paragonu uznane zostało za praktykę sprzeczną z dobrymi obyczajami, rażąco godzącą w interesy konsumenta, a zapisy tej treści wpisane zostały na listę klauzul niedozwolonych. Powyższe oznacza, że jeżeli utraciła Pani paragon, to pozostają Pani jeszcze inne środki pozwalające na wykazanie, że dokonała Pani zakupu towaru u danego sprzedawcy. Posiadania paragonu nie warunkiem koniecznym do reklamacji lub zwrotu towaru.

Podstawa prawna: Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 z późn. zm.), Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 2 czerwca 2016 r. Sygn. akt XVII AmC 695/16

Kalina Kisiel-Bartoszewicz

radca prawny

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułNaturalne masowanie
Następny artykułKronika kryminalna