Strona główna Edukacja Sukces gimnazjalistów „Chopina”

Sukces gimnazjalistów „Chopina”

212
0
PODZIEL SIĘ

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Sochaczewie kojarzony jest z bardzo wysokim poziomem nauczania.  Wyniki egzaminów: gimnazjalnego i maturalnego napawają dumą uczniów, nauczycieli i rodziców. W tym roku uczniowie Gimnazjum Powiatowego im. Fryderyka Chopina również osiągnęli sukces, bowiem test kończący etap edukacji w gimnazjum napisali rewelacyjnie, wyprzedzając swoich kolegów ze szkół w gminie, mieście, powiecie i województwie. Dyrektor Dariusz Miłkowski mówi, że  po prostu byli najlepsi. Skoro jest to najlepsza szkoła, wspaniali nauczyciele, bardzo zdolni uczniowie, odpowiedzialni rodzice, to sukcesu powinniśmy się spodziewać.

Egzamin obejmował: język polski, historię z wiedzą o społeczeństwie, matematykę, przedmioty przyrodnicze, język obcy na poziomie podstawowym i rozszerzonym.

Wyniki z poszczególnych przedmiotów, wyrażone w średnich procentowych, wyglądają w Gimnazjum Powiatowym  w sposób następujący:

język polski – 84; historia i wiedza o społeczeństwie –  79,9; matematyka – 79,8; przedmioty przyrodnicze – 73,5; język angielski: poziom podstawowy – 93,6; język angielski  poziom rozszerzony – 82,4; język niemiecki  poziom podstawowy – 82,7; język niemiecki  poziom rozszerzony – 78,0.

Jak wyglądają wyniki naszych uczniów w stosunku do gminy Sochaczew? Zdecydowanie wyprzedzamy gminę we wszystkich przedmiotach o następujące punkty procentowe: z języka polskiego o 14,2; z historii i wos o 22,1; z matematyki o 32,4; z przedmiotów przyrodniczych o 21,4; z języka angielskiego na poziomie podstawowym o 25,7, a na poziomie rozszerzonym o 28,5; wreszcie z języka niemieckiego na poziomie podstawowym o  18, a na poziomie rozszerzonym o 28,7.

Równie imponująco dla nas wygląda porównanie wyników egzaminów z powiatem sochaczewskim. I tak jesteśmy lepsi o:  język polski  – 14,7; historia i wos – 21,6; matematyka – 33,9; przedmioty przyrodnicze – 23,8; język angielski podstawowy – 28,2; język angielski rozszerzony – 34,1; język niemiecki podstawowy – 31,4; język niemiecki rozszerzony – 30,5 punkta procentowego.

O naszym bardzo wysokim poziomie świadczy przede wszystkim porównanie z wynikami województwa mazowieckiego. I znów jesteśmy lepsi ze wszystkich przedmiotów o: język polski – 11,6; historia i wos – 18,1; matematyka – 28,9; przedmioty przyrodnicze – 18,6; język angielski podstawowy – 22,5; język angielski rozszerzony – 29,2; język niemiecki podstawowy – 28,4; język niemiecki rozszerzony – 20,7.

Analiza wyników pokazuje, jak wysoki poziom reprezentują nasi gimnazjaliści. Zdecydowanie wyprzedzają kolegów z innych szkół. I tak największa różnica między średnimi wynikami naszego gimnazjum a pozostałymi jest z matematyki i języków obcych. Równie bardzo korzystnie dla nas kształtują się wyniki z pozostałych przedmiotów. Tak wysokie osiągnięcia powodują, że drzwi wszystkich liczących  się w Polsce szkół średnich stoją przed naszymi gimnazjalistami otworem.

Absolwenci Gimnazjum Powiatowego mogą pochwalić się wieloma osiągnięciami naukowymi, artystycznymi, sportowymi. Ponadto wielu z nich naukę w gimnazjum łączyło z nauką w szkole muzycznej lub aktywnie pracowało w wolontariacie, poświęcając swój czas innym. To ci młodzi ludzie przygotowywali i przeprowadzali w naszym mieście finał XV i XVI edycji akcji charytatywnej „Szlachetna Paczka|”. Imponujące są osiągnięcia naukowe wielu spośród nich. Patrycja Stępień to laureatka Konkursów: Polonistycznego i Fizycznego, uczestniczka etapu rejonowego Konkursu z Chemii, Matematyki, Języka Niemieckiego. Marysia Wilamowska zdobyła tytuł laureata Konkursu Polonistycznego, Julianna Izbicka – tytuł finalistki Konkursu Polonistycznego. Marta Strzelczyk to finalistka Konkursu Wiedzy o Społeczeństwie, zdobyła też I miejsce w X Powiatowej Ortograficznej Gimnazjadzie. Michał Żakowski zdobył tytuł finalisty w II edycji Konkursu Matematycznego. Magdalena Barlak to laureatka Konkursu Polonistycznego, finalistka Konkursu Wiedzy o Społeczeństwie. Adam Jachowicz – Finalista Konkursu Informatycznego LOGIA17, do niego należy też  VI miejsce w Konkursie IT i Cyberbezpieczeństwo. Dominik Więcek zajął II miejsce w VI Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Chóralnym. Lista osiągnięć jest bardzo długa. Nie sposób tu wszystkich wymienić. Artystycznie utalentowanym uczniom zawdzięczamy piękną oprawę artystyczną uroczystości szkolnych. Dzielili się z nami swoim talentem między innymi: Daria Kobierecka, Aleksandra Żakowska, Agata Zielińska, Damian Trusiński, Marysia Wilamowska, Aleksandra Sanecka, Dominik Więcek. To również świetni sportowcy. Zdobyli wiele tytułów. Wśród nich: I miejsce w Powiatowych Igrzyskach Młodzieży Szkolnej w Piłkę Koszykową Dziewcząt, I miejsce w Powiatowych Igrzyskach Młodzieżowych w Dwuboju Dziewcząt, I miejsce w Powiatowych Igrzyskach Młodzieży Szkolnej w Drużynowych Zawodach w Pływaniu, I miejsce w PIMS Szkół Gimnazjalnych w Koszykówce.

Nauczyciele i wychowawcy ciepło mówią o swoich uczniach.

Edyta Więcek – wychowawczyni klasy IIIA, nauczycielka wychowania fizycznego: Jaka szkoda. Odeszły kolejne koszykarki – rocznik 2001. Stanowiły trzon zespołu. Były systematyczne i pracowite. Rozgrywały spotkania ze starszymi gimnazjalistkami, licealistkami i chłopcami. Uwagi przyjmowały z pokorą. Na zawody szły skupione. Chciały je wygrać, bo tak było w poprzednich latach. W roku szkolnym 2015/2016 mecz finałowy wygrały jednym punktem uzyskanym z rzutu osobistego. W minionym roku szkolnym ta różnica była większa. Po zawodach pożegnały się z reprezentacją”.

Katarzyna Wiśniewska – nauczycielka języka polskiego: „Wprawdzie egzamin gimnazjalny nie powinien być szczególnie stresującym wydarzeniem, po prostu trzeba go zdać, ale ambicje uczniów klasy 3A, chęć, by wypaść jak najlepiej, wywoływały jednak lęk przed tym sprawdzianem i mobilizowały do intensywnej pracy. Tym bardziej gratuluję im sukcesu. Wynik, jaki osiągnęli, napawa mnie dumą i udowadnia, że całoroczny wysiłek opłacał się.

Na szczególne wyróżnienie zasługuje Magdalena Barlak, która może poszczycić się zdobytymi tytułami laureata Konkursu Polonistycznego i finalisty Konkursu Wiedzy o Społeczeństwie. O sukcesie Magdy nie zadecydował przypadek, ale jej pracowitość, zdolności i konsekwencja w działaniu. Potrafiła połączyć naukę w gimnazjum i szkole muzycznej z przygotowaniami do konkursów (…).

Godziny spędzone nad książkami, chwile nadziei i zwątpienia i wytrwale powtarzane słowa: dy się czegoś podejmę, staram się to doprowadzić do końca i zrobić to najlepiej, jak umiem. I wreszcie niedowierzanie, a zaraz potem ogromna radość, gdy dostrzegła swoje nazwisko na liście laureatów. Cieszę się, że praca i determinacja Magdy zostały nagrodzone”.

Marta Białecka-Zubrzycka – nauczycielka matematyki: „Klasa 3A to zespół bardzo ambitnych ludzi, którzy podczas całego roku szkolnego przygotowywali się do egzaminu poprzez rozwiązywanie przykładowych arkuszy, dokonując różnych doświadczeń i rozwijając logikę poprzez łamigłówki i zagadki matematyczne. Wyniki uzyskane przez uczniów są bardzo imponujące (…). Najtrudniejsze okazało się zadanie geometryczne, z kolei inne wymagało stworzenia i użycia strategii wielopłaszczyznowej. Uczniowie poradzili sobie doskonale z tymi zagadnieniami. Mogę śmiało stwierdzić, że dzięki systematycznej pracy uzyskali fantastyczne wyniki. Pasują do nich znakomicie słowa Thomasa Edisona: „Geniusz to 1% inspiracji i 99% potu”.

Marzena Kaniewska – wychowawczyni klasy IIIB, nauczycielka matematyki: „Marzeniem moim było, żeby ci młodzi ludzie wykształcili w sobie pozytywny egoizm rozwinęli w sobie akceptację i pewność siebie, zbudowali wewnętrzną siłę i poczucie niezależności, znaleźli własną przestrzeń do życia, zyskali szczęście i wolność, niezależnie od uwarunkowań zewnętrznych, żeby nauczyli się żyć w zgodzie ze światem, robić to, co sprawia przyjemność – żeby odnaleźli cel życia, to, co jest im potrzebne.

Z ogromną satysfakcją patrzę na ich rozwój i osiągnięte w tym roku szkolnym wyniki w nauce. W tym roku 25 osób uzyskało świadectwo z wyróżnieniem, z czego 15 uczniów osiągnęło średnią cen powyżej 5, a średnia klasy to 4,85. Potwierdzeniem tych wysokich ocen są wyniki uzyskane na egzaminie gimnazjalnym. Prawie ze wszystkich części egzaminu ich wynik przekroczył 80 punktów procentowych. A to co szczególnie cieszy mnie jako matematyka to znakomity rezultat egzaminu z matematyki – 81,8 %. Ten wynik jest dla mnie ogromną radością i satysfakcją z wykonanej pracy”.

Justyna Grajek – nauczycielka języka polskiego: „Zabrzmi to wampirycznie, ale czerpałam z ich energii, radości życia i woli podejmowania wyzwań. Próbowali swoich sił w konkursach recytatorskich (wyróżnienie w VII Dniach Retoryki, Małym Konkursie Recytatorskim), Konkursie Polonistycznym (dwie laureatki, jedna finalistka), konkursach literackich (wyróżnienia). Zgłosiliśmy książkę (ilustrowaną) na konkurs „Misja-książka” ogólnopolski turniej literacki dla szkół ponadpodstawowych edycja 2016/2017, zorganizowany przez Fundację Nowoczesna Polska i  Ridero IT Publishing. Zabrakło nam głosów w Internecie, żeby wejść do finału (teraz wiemy, że potrzeba ich było około tysiąca).

Lubili żartować, odbrązowialiśmy twórców i ich utwory. Dzieliliśmy się wrażeniami i opiniami o obejrzeniu filmów, przeczytaniu książek (nie, nie lektur). Mam listę filmów i tekstów, które według nich warto poznać.

Patrzyli na nas Dylan, Lennon i Szymborska – bohaterowie ich gazetek ściennych.

Ktoś z tej klasy (pamiętam kto!) pożegnał mnie słowami Umberto Eco: Kto czyta książki, żyje podwójnie. I niech to będzie puentą”.

Bogusława Górnicka

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułKronika policyjna
Następny artykułDofinansowanie kolonii